Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))
Innlegget
I strømprisutvalgets rapport sto det også rett ut at hvis man ville det nasjonalt, kunne man få ned strømprisen i Norge hvis man regulerte kablene på en annen måte. Det står også videre at det ikke går på grunn av de EU-forpliktelsene vi har, at det vil være i strid med EU-forpliktelsene. Det er det samme som reguleringsmyndigheten, som ble opprettet på grunn av at vi meldte oss inn i ACER, skrev i brev til Terje Aasland i august 2022. Er statsråden enig i både det reguleringsmyndigheten sier, at det ikke er mulig på grunn av EU-reguleringer å regulere kablene, og det strømprisutvalget påpekte, at det er mulig å få ned strømprisen, men vi kan ikke gjøre det på grunn av EU-reguleringene? Er statsråden enig med reguleringsmyndigheten og den offentlige utredningen som påpekte det samme?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat