Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden ønsker ikke å bekrefte direkte at vi ikke har muligheten på grunn av at vi har gitt fra oss mer makt på energifeltet, men selvfølgelig bruker han stor patos om EØS-avtalen. Jeg kan også garantere statsråden at vi kommer til å ta opp dette år etter år, selv om statsrådens ord var at det var som å gå tur med bikkja. Hvorfor tar vi opp dette år etter år? Fordi det norske stortinget helt frivillig har gitt fra seg mer makt på energifeltet. Det var Fremskrittspartiet som gjorde det, som ønsket et frislipp. Arbeiderpartiet har tradisjonelt ønsket nasjonal kontroll og politisk styring og vært opptatt av norsk industri og norske arbeidsfolk. Problemet med den politikken vi nå fører, er at strømprisen i Norge etter hvert kommer til å bli helt lik som i Europa. Da kommer vi til å flytte industri ut av Norge, flytte verdiskaping ut av Norge, og miste det konkurransefortrinnet som norsk industri har hatt: lave og stabile strømpriser. Bekymrer det ikke statsråd Aasland at vi nå er på vei til å få et fullintegrert europeisk marked, der norske strømpriser blir europeiske strømpriser?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat