Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Truls Vasvik
Truls Vasvik
Arbeiderpartiet·Vestfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julia Brännström Nordtug, Kristian August Eilertsen, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Bård Hoksrud om justering av terskelverdien for legemidler (Innst. 416 S (2025–2026), jf. Dokument 8:238 S (2025–2026))

Innlegget

Alle sier at vi må prioritere, og det er jeg i og for seg glad for å høre. Jeg vil også anbefale at vi har et system for dette, et system som har tillit i befolkningen, og et system som gjør at befolkningen ikke opplever at det er de som roper høyest, som blir hørt – eller de som har størst lobbyapparat. Jeg forutsetter – jeg har ingen grunn til å tro noe annet – at alle i denne salen vil det beste for norske pasienter. Hele den diskusjonen har egentlig handlet om alle dem som eventuelt skal få nye medisiner. Ingen prater om dem som kan risikere å miste sine medisiner på grunn av at vi skal prioritere annerledes. Det er en ærlig sak, men jeg forventer at FrP vil fortelle de som prioriteres ned, hvorfor det skjer, og hva de skal gjøre hvis de ikke får medisinene sine, så lenge vi ikke kan basere oss på et system som fagfolkene også står bak. Det er jo det som er vårt tankesett her, og det er det vi ønsker. Et samlet fagfelt har sagt at vi må ha norske tall. Også legemiddelindustrien har sagt, i den debatten vi hadde nedi gaten, at de tallene vi har i dag, ikke er gode nok, og at det systemet vi har, ikke er godt nok. Da mener vi at det er lurt å lage et nytt system, istedenfor å flikke på noe som egentlig ingen er fornøyd med.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat