Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Truls Vasvik
Truls Vasvik
Arbeiderpartiet·Vestfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))

Innlegget

Arbeiderpartiet deler engasjementet for sterke lokalsykehus og gode helsetjenester nær folk. Det har vi alltid stått for. For innbyggerne handler dette om å vite at hjelpen finnes når du trenger den, og at helsetjenesten er til stede uansett hvor i landet man bor. Lokalsykehusene har en sentral rolle i vår felles helsetjeneste. De er viktige for beredskap, for nærhet til tjenester og for samspillet mellom sykehusene og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. I en tid med flere eldre, knapphet på helsepersonell og økte beredskapsbehov blir denne rollen enda viktigere. Samtidig mener Arbeiderpartiet at helsetjenesten må utvikles helhetlig. Vi kan ikke planlegge sykehusene våre stykkevis og delt. Lokalsykehus, større sykehus, ambulansetjeneste, fastleger, kommunale tjenester og psykisk helsevern må ses i sammenheng. Målet må være trygge, tilgjengelige og faglig gode tjenester i hele landet. Derfor mener vi at arbeidet med helsereformen må brukes til å tydeliggjøre hvilken rolle mindre sykehus skal ha framover. Det gjelder oppgavefordeling mellom sykehus, samspill med kommunene og ambulansetjenesten og hvordan ressursene fordeles. Arbeiderpartiet er opptatt av sterke lokalsykehus, men vi mener ikke at én modell nødvendigvis passer overalt. Norge har store forskjeller i geografi, reiseavstander, pasientgrunnlag og tilgang på personell. Derfor må vi ha rom for gode lokale løsninger, der pasientsikkerhet, kvalitet og beredskap ligger fast. Når det gjelder Ringerike sykehus, mener Arbeiderpartiet at endringer i funksjonsfordelingen ikke samlet sett må svekke tilbudet til befolkningen. Ringerike er et viktig lokalsykehus for et stort omland. Derfor mener vi at det må vurderes om deler av urologitilbudet kan opprettholdes der, og om flere planlagte pasienttilbud kan desentraliseres til lokalsykehuset. Også i Vestre Viken må fag- og funksjonsfordelingen vurderes bredt. Det handler ikke bare om sterke fagmiljøer, men også om pasientenes reisevei, lokalsykehusenes rolle og behov for å redusere ventetider. Innen psykisk helse er vi opptatt av at det fortsatt skal være døgnkapasitet på Tynset i samarbeid med kommunen. Det tror vi er en løsning flere steder med fordel kan benytte seg av, med bedre samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene. Vi forstår Tynset-samfunnets ønske om at hvis vi først skal gjøre dette, må vi sikre et visst omfang. Så vidt jeg vet, er det framskrevne behovet satt til omtrent to plasser. Arbeiderpartiets linje er klar. Vil vi ha sterke lokalsykehus, tjenester nær folk og trygghet i hele landet. Men vi må bygge helsetjenesten på faglighet, pasientsikkerhet og realistiske løsninger for framtiden. Lokalsykehusene skal ikke svekkes. De skal videreutvikles som en viktig del av vår felles offentlige helsetjeneste. Jeg tar opp de forslagene som Arbeiderpartiet er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat