Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Truls Vasvik
Truls Vasvik
Arbeiderpartiet·Vestfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil bare kort kommentere de løse forslagene som er fremmet. Jeg kan begynne med å si at Arbeiderpartiet stemmer mot forslag nr. 13, 14 og 15, og så stemmer vi for forslag nr. 16 fra Høyre. Til det første forslaget, fra Senterpartiet, om DPS i Kristiansund og Molde: Alle er enige om at det er viktige tilbud, og derfor må det også behandles skikkelig. Stortinget har allerede bedt regjeringen om å legge fram en plan for utvikling av distriktspsykiatriske sentre i hele landet og hindre nedbygging av slike tilbud, og det følges også opp i Høyres forslag nr. 16. Jeg vil bare si med en gang, før noen sier at vi kjører doble standarder her: Når vi nevner Tynset spesifikt, er det fordi samarbeidsprosjektet med kommunen som statsråden nevnte, allerede er i gang, og det er et spennende prosjekt. Så til Fremskrittspartiets forslag om styreverv og lederroller i de offentlige helseforetakene. Arbeiderpartiet er opptatt av ryddighet, habilitet og tillit i styring av helseforetakene, men dette forslaget er bredt, generelt, og ikke bare dårlig utredet, det er faktisk ikke utredet i det hele tatt. Attpåtil gjelder det bare styreverv i det offentlige helsevesenet. Bindinger til private helseaktører synes derimot å være helt uproblematisk – forstå det den som kan. All den tid det ikke er utredet på noe som helst vis, vil jeg hevde at det kan få konsekvenser for rekruttering og for kompetanse og styring i helseforetakene. Norge er ikke et veldig stort land. Det er ikke uendelig mange erfarne helseledere å ta av. Hvis dette skal vurderes, må det utredes ordentlig. Det bør ikke vedtas på sparket som et løst forslag en sen nattetime i en sak om lokalsykehus. Jeg forutsetter også at dette er ting som må på bordet i Helsereformutvalget. Det andre forslaget, fra Fremskrittspartiet, går enda lenger. Der bes regjeringen sikre at ingen kutt og nedleggelser, reduksjoner og sentralisering, eller flytting av funksjoner, gjennomføres i spesialisthelsetjenesten i Møre og Romsdal på en lang rekke områder – faktisk en så lang rekke områder at det ble lagt ned et ekstra område her i kveld. I tillegg skal utredningen om akutt- og fødetilbudet ved Volda sykehus ikke gjennomføres. Det betyr i praksis at Stortinget skal fryse prosesser før det er faglig vurdert. Man skal ikke bare si nei til endringer, men til og med si nei til utredninger og kunnskap. Det er en dårlig måte å styre helsetjenesten på. Vi kan ikke vedta at kunnskapsgrunnlag ikke skal innhentes, vi kan ikke late som at personellutfordringer, faglig bærekraft og pasientsikkerhet forsvinner fordi Stortinget vedtar at alt skal stå stille. Trygghet skapes ikke ved å låse fast alle strukturer på papiret. Trygghet skapes av faglig gode tjenester, nok personell, forsvarlig drift og politisk ansvar for helheten. Til slutt: Når det gjelder forslaget fra Høyre om DPS, stiller saken seg som nevnt annerledes. Det er nærmest identisk med det Stortinget allerede har bedt regjeringen om, men viser en utålmodighet vi også har, og derfor støtter vi Høyres forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat