Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Andreas Bjelland Eriksen
Andreas Bjelland Eriksen
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harry Valderhaug, Ida Lindtveit Røse og Jorunn Gleditsch Lossius om helhetlige næringspolitiske rammer for ideelle gjenbruksaktører (Innst. 435 S (2025–2026), jf. Dokument 8:215 S (2025–2026))

Innlegget

Som klima- og miljøminister er jeg opptatt av at verden har knappe ressurser, og at vi derfor må utnytte ressursene så effektivt som mulig. Regjeringen er opptatt av at det må legges til rette for at flere velger å kjøpe brukte produkter framfor nye. Det er viktig for klima og miljø, men det er også viktig for Norges beredskap og ikke minst for verdiskaping. Regjeringen nedsatte derfor en ekspertgruppe som skulle foreslå virkemidler for å fremme sirkulære aktiviteter. Ekspertgruppen har levert, og vi er godt i gang med å følge opp. Regjeringen har også satt i gang et samfunnsoppdrag for sirkulærøkonomi, i nært samarbeid med næringslivet og kommunene. Vi har et tydelig mål om at Norge i 2035 skal ha en betydelig økning i ombruk, reparasjoner og deling av knappe ressurser. I mai sendte Miljødirektoratet på høring forslag til utvidet produsentansvar for tekstiler. I høringen har vi vært opptatt av at sosiale økonomiske aktører – som Fretex og andre – fortsatt skal kunne samle inn tekstiler og samarbeide godt med kommunene. Så er det spørsmålet om et næringspolitisk rammeverk. Målet for regjeringen i næringspolitikken er å skape mest mulig verdi i norsk økonomi, samtidig som vi tar hensyn til klimaet og naturen. Det betyr at all næringsvirksomhet må være sosialt, miljømessig og økonomisk forsvarlig. Det er noen som mener vi bør ha et eget næringspolitisk rammeverk for ideelle aktører. Jeg mener vi best når målene våre ved å sikre gode, generelle rammevilkår som gjelder bredt. Det betyr på ingen måte at vi er passive. Tvert imot gjør vi stadig endringer for å sørge for at vi utvikler politikken videre og bidrar til mer sirkulærøkonomi i praksis. Blant annet har vi, som pekt på, gjort endringer i regelverket for brukthandel. Fra 1. juli 2024 ble det enklere å drive med salg av brukte varer. Det kommer også ideelle aktører som driver med brukte varer, til gode. Som samfunn må vi klare å gå fra en lineær til en sirkulær økonomi, der ressursene våre får nytt liv og produkter designes på en måte som tillater nettopp det. Det skal regjeringen levere på. Det betyr at vi må utnytte alle de aktørene som kan være med og bidra til det, både de ideelle og de som først og fremst driver med næringsvirksomhet. Her er det mye som skjer. Vi har hatt en fantastisk utvikling i omsetningen av gjenbrukte varer i Norge de siste par årene. Det skal vi bygge videre på for å levere på en god sirkulærøkonomi i praksis – en økonomi der vi får til mer gjenbruk og reparasjon.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat