Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 10. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Inge Lien, Geir Pollestad og Siv Sætran om kompensasjonsordning for bedrifter utan høve til omstilling (Innst. 405 S (2025–2026), jf. Dokument 8:198 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg opplever ikke at hovedutfordringen knyttet til utbygging av nett er finansieringen av nettet. Der har vi gode regler, både for anleggsbidrag og for å sørge for å få fordelt kostnadene i nettet på en hensiktsmessig måte. Hovedutfordringen, sånn jeg ser det, er å klare å bygge ut det nettet vi kommer til å trenge framover, raskt nok. Det er bakgrunnen for at regjeringen de siste årene har satt i gang et stort arbeid, både for å forsterke kapasiteten i NVE – som i og for seg ikke er under mitt ansvarsområde, men energiministerens ansvarsområde – og for å få fortgang i de prosessene som skal gjøre at vi kan bygge nett raskere. Jeg deler representantens syn fullt og helt, at nettet er viktig, og at arbeidet gjerne skulle vært satt i gang før denne regjeringen kom til makten i 2021. Nå er vi godt i gang med det, og det kommer til å legge et godt grunnlag for at virksomheter i hele Norge kan omstille seg framover.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat