Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 10. jun 2026

Andreas Bjelland Eriksen
Andreas Bjelland Eriksen
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Inge Lien, Geir Pollestad og Siv Sætran om kompensasjonsordning for bedrifter utan høve til omstilling (Innst. 405 S (2025–2026), jf. Dokument 8:198 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg opplever ikke at hovedutfordringen knyttet til utbygging av nett er finansieringen av nettet. Der har vi gode regler, både for anleggsbidrag og for å sørge for å få fordelt kostnadene i nettet på en hensiktsmessig måte. Hovedutfordringen, sånn jeg ser det, er å klare å bygge ut det nettet vi kommer til å trenge framover, raskt nok. Det er bakgrunnen for at regjeringen de siste årene har satt i gang et stort arbeid, både for å forsterke kapasiteten i NVE – som i og for seg ikke er under mitt ansvarsområde, men energiministerens ansvarsområde – og for å få fortgang i de prosessene som skal gjøre at vi kan bygge nett raskere. Jeg deler representantens syn fullt og helt, at nettet er viktig, og at arbeidet gjerne skulle vært satt i gang før denne regjeringen kom til makten i 2021. Nå er vi godt i gang med det, og det kommer til å legge et godt grunnlag for at virksomheter i hele Norge kan omstille seg framover.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat