Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 10. jun 2026

Andreas Bjelland Eriksen
Andreas Bjelland Eriksen
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Inge Lien, Geir Pollestad og Siv Sætran om kompensasjonsordning for bedrifter utan høve til omstilling (Innst. 405 S (2025–2026), jf. Dokument 8:198 S (2025–2026))

Innlegget

Nøyaktig hvor raskt man kan bygge nett i dette området, er et spørsmål som energiministeren må svare på, og ikke jeg. At hele regjeringen er opptatt av at vi skal bygge nett fortere, er det ingen tvil om. Det er helt avgjørende for at vi skal lykkes med klimamålene våre, men også fordi vi ser gjennom EU-regelverket som Norge er en del av for å ha tilgang til det indre markedet, at utslipp i stadig større grad blir en konkurranseulempe for industrien vår. Det er derfor viktig å ha tilgang på kraft og nett, for å kunne omstille seg i praksis. Jeg mener allikevel ikke at veien å gå er å lage generelle kompensasjonsordninger. Ved å lage generelle kompensasjonsordninger frykter jeg bedriftene – med utviklingen til omstillingen som er, egentlig en vente-og-se-holdning – vil få insentiver til å ikke gå foran og ta kostnader for å kutte utslipp, istedenfor å se på nett eller andre teknologier som de kan ta i bruk for å kutte sine utslipp. Derfor tror jeg ikke det er en klok tilnærming i praksis.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Andreas Bjelland Eriksen (Arbeiderpartiet) — Replikk · 10. jun 2026 — OverStortinget