Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 10. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Inge Lien, Geir Pollestad og Siv Sætran om kompensasjonsordning for bedrifter utan høve til omstilling (Innst. 405 S (2025–2026), jf. Dokument 8:198 S (2025–2026))
Innlegget
Det er finansministeren som har ansvaret for utformingen av CO2-avgiften. Også der bruker vi i betydelig grad midler fra fellesskapet for å sørge for at næringslivet kan omstille seg i praksis. Det er bakgrunnen for at vi har gode ordninger for støtte til teknologiutvikling og for støtte til de løsningene som skal til for at man klarer å kutte utslipp i praksis. Forutsigbarhet er jeg helt enig med representanten i at er viktig for næringslivet. Det er jo bakgrunnen for at vi egentlig i mange år allerede har hatt en forutsigbar opptrappingsplan for CO2-avgiften. Vi har nå sagt noe om hva CO2-avgiften skal bli fram mot 2035. Det håper jeg hele næringslivet legger merke til og tar inn over seg, sånn at man bestiller nett tidsnok til at det kan bygges ut og infrastruktur kan komme på plass, sånn at den dagen man trenger det for å omstille seg, skal det være på plass. Vi skal jobbe for å få det på plass så raskt som mulig for alle virksomheter som trenger det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat