Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Lov om datadeling og dataforvaltning (dataforvaltningsloven) (Innst. 387 L (2025–2026), jf. Prop. 54 LS (2025–2026))
Innlegget
Data er ikke bare data. Data er makt, det er innsikt, og det kan være grunnlaget for både demokrati og verdiskaping. Mer tilgjengelige offentlige data kan bidra til innovasjon, bedre tjenester og økt åpenhet. Det er viktig, og det er riktig, men det forutsetter at vi gjør dette på en måte som ivaretar fellesskapets interesser. For det første er offentlige data en fellesskapsressurs – det burde i hvert fall være slik. Når det legges til rette for mer deling, må vi også stille spørsmålet: Hvem er det som faktisk henter ut verdien? Vi risikerer egentlig at store kommersielle aktører nærmest får gratis tilgang til data utviklet av fellesskapet og i neste omgang tar ut gevinsten. SV mener derfor det er helt avgjørende at vi følger utviklingen tett og er villige til å justere kursen dersom verdiskapingen i for liten grad kommer samfunnet for øvrig til gode. For det andre må tillit og personvern ligge i bunnen. Selv når det er snakk om ikke-personlige data, vet vi at kombinasjon av datasett kan skape nye problemstillinger, kanskje noen som Stortinget og departementet ikke ennå har tenkt på. Det stiller krav til kontroll, ansvar, tydelige rammer og vilje til å etterse. For det tredje handler det om gjennomføringsevne i kommunene. Det er lett å vedta krav om tilgjengeliggjøring, standardisering og metadata, men mange kommuner står allerede i svært krevende økonomiske og kompetansemessige situasjoner. Dersom dette skal fungere etter hensikten, må staten bidra med ressurser, verktøy og kompetanse. Hvis ikke risikerer vi økte forskjeller og dårligere resultater også på dette feltet. Dette må følges videre politisk, for spørsmålet for SV i denne saken er ikke bare om vi deler data, spørsmålet er hvem som får makt over dataene, og om verdiene fortsatt tilfaller fellesskapet. For SV er alltid det mest vesentlige i denne saken at verdiene og makten må være fellesskapets ressurs og fellesskapets eiendom. Jeg tar opp forslagene som SV har sammen med Senterpartiet og Rødt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat