Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Bent-Joacim Bentzen
Bent-Joacim Bentzen
Senterpartiet·Nordland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Erling Sande og Bent-Joacim Bentzen om videreføring av Innovasjon Norges desentraliserte struktur (Innst. 424 S (2025–2026), jf. Dokument 8:267 S (2025–2026))

Innlegget

Denne saken handler om hvor vi mener verdiskapingen skal skje i Norge – om vi mener innovasjon og næringsutvikling skal bygges nedenfra og i hele landet, eller om stadig mer skal samles i de større byene og lenger bort fra folk og bedrifter. Senterpartiet mener det første. Derfor har vi fremmet disse forslagene. Når man ser på hvor verdier faktisk hentes, og ikke på hvor hovedkontorene til selskapene er, er det åpenbart at det er rundt omkring i landet vårt. Innovasjon Norge er kanskje et av de viktigste verktøyene vi har for å hjelpe små og store bedrifter med å lykkes. Da sier det seg selv at Innovasjon Norge må være tett på næringslivet, der næringslivet faktisk er. Man må kjenne folk, kjenne regionene og forstå mulighetene og utfordringene lokalt. Det er nettopp derfor vi reagerer når det nå foreslås omfattende strukturendringer som i praksis betyr sentralisering, og at det foreslås uten at medeieren, fylkeskommunen, blir involvert i forkant. Jeg forventer at statsråden i sitt innlegg svarer ut hvordan dette kunne skje. Senterpartiet er ikke imot effektivisering. Selvsagt må også Innovasjon Norge bruke ressursene godt. Men det er stor forskjell på å effektivisere administrasjonen og å bygge ned kompetansemiljøer i distriktene. Det kan faktisk ikke sammenlignes. Når regionkontorer svekkes, fagmiljøer flyttes og lokale funksjoner forsvinner, mister man noe viktig: nærheten til næringslivet. For oss i Nord-Norge er dette ekstra tydelig. Ta Nordland som et eksempel. Det er et langstrakt fylke med store eksportnæringer, sterke industrimiljøer, havbruk, reiseliv og enorme muligheter innen grønn omstilling. Skal vi videreutvikle og bygge på disse fortrinnene, trenger vi mennesker med kompetanse og beslutningskraft som er til stede i regionen. Jeg savner representantene Thorheim fra Høyre i Nordland og Olsen fra FrP i Nordland i denne debatten, og for øvrig hele nordlandsbenken – jeg er den eneste som er til stede. Jeg registrerer i innstillingen til saken at de mener det er greit å nedskalere innovasjonen i Nordland. Det er alvorlig når man truer fagmiljøene i Bodø og Førde. Derfor reagerer folkevalgte og næringsliv lokalt og regionalt. Det samme gjelder Vekst- og gründersenteret i Førde, som er et nasjonalt fagmiljø som over tid har bygget en unik kompetanse på entreprenørskap og oppstartsbedrifter. Det er vanskelig å forstå hvorfor slike miljøer skal svekkes i en tid hvor vi egentlig trenger mer innovasjon og mer regional verdiskaping, ikke mindre. Derfor mener Senterpartiet det er helt nødvendig å be regjeringen sikre en desentralisert struktur i Innovasjon Norge og sørge for at innsparingene ikke skjer ved å svekke regionkontorer og fagmiljøer ute i landet. I tillegg ber vi om at landsdekkende funksjoner utenfor Oslo videreføres, bl.a. i Førde og i Bodø. Det er skuffende at vi ikke får flertall for dette i dag, men Senterpartiet kommer til å fortsette å kjempe for økt verdiskaping i hele landet, og for at man høster verdier der verdiene faktisk er. Vi er for sterke regionale kompetansemiljøer. Vi mener alvor med at hele Norge skal tas i bruk. Da må også virkemiddelapparatet være til stede i hele Norge. Jeg tar opp forslagene i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat