Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Frank Edvard Sve, Bengt Rune Strifeldt, Dagfinn Henrik Olsen og Hilde Grande om verdensarv og næringsutvikling (Innst. 316 S (2025–2026), jf. Dokument 8:164 S (2025–2026))
Innlegget
Som jeg sa i hovedinnlegget mitt i denne saken, handler dette om å ha to tanker i hodet samtidig, som er en evne vi med respekt å melde er nødt til å ha i denne salen. Jeg vil vise til replikkordskiftet med statsråden. Der fikk jeg dessverre ikke tatt en replikk til, men statsråden peker på vedtak som ble gjort da Senterpartiet satt i regjering, med kompensasjon. Ja, det er helt rett at det ble gjort når vi satt i regjering, og kompensasjon er bra, men det er fortsatt et spytt i havet sammenlignet med det som kunne ha vært alternativet. Og debatten i dag og vedtaket som vi gjør i saken i dag, viser primærstandpunktet til Senterpartiet og avslører Arbeiderpartiet i så henseende. Jeg vil oppfordre representanter fra Arbeiderpartiet til å dra opp til Vega, snakke med tidligere ordfører Andre Møller og høre hva han sier i denne saken, hvor de har kjempet og kjempet. Eventuelt kan de snakke med fylkespolitikerne fra Nordland Arbeiderparti, som jeg selv har sittet i fylkesrådet sammen med, som har jobbet med denne saken gjennom å vise til Vega. I tillegg viser statsråden til at han ikke var kjent med at Norge etterlever regelverket strengere enn UNESCO. Jeg viste i mitt innlegg til veilederen fra UNESCO, som statsråden da ikke fikk med seg, men den sier: Derfor er forvaltningens rolle å håndtere kontinuitet og endring på en måte som opprettholder verdensarvområdets fremragende verdier, samtidig som det bringer fordeler til samfunnet. Dette sier altså UNESCO, og det mener jeg vi må ta innover oss i Norge, og lytte til. Det er en langt friere praksis enn den Norge opererer etter i dag. Nå bør statsråden være kjent med dette, ettersom jeg har nevnt det to ganger. Eventuelt kan man lese kapittel 2 i den veilederen som ble publisert i februar 2026. Senterpartiet er selvfølgelig opptatt av verdensarv. Vi skal ha verdensarv i Norge, men man må ha to tanker i hodet samtidig, og når UNESCO selv ser verdien av næringsutvikling og verdiskaping i symbiose med verdensarven, tenker jeg at Norge også må gå i den retningen. Jeg registrerer at Arbeiderpartiet stemmer for innstillingen. Det er bra, men jeg skulle også ønske at de stemte for det forslaget som sier at det ikke automatisk skal være nei og statlige innsigelser til slike prosesser.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat