Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Bengt Rune Strifeldt
Bengt Rune Strifeldt
Fremskrittspartiet·Finnmark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Geir Inge Lien om en helhetlig og langsiktig maritim strategi (Innst. 426 S (2025–2026), jf. Dokument 8:268 S (2025–2026))

Innlegget

Det er kanskje ikke en ny strategi den maritime næringen trenger mest. Den trenger stabile og forutsigbare rammevilkår, lavere skatter og avgifter og færre reguleringer. Det er kanskje regjeringen som trenger en ny strategi. Det er handlinger som teller, ikke antall strategidokument. Kritikken av Arbeiderpartiets maritime politikk har for så vidt over tid kommet fra alle hold – både fagbevegelsen og næringsorganisasjoner har vært kritiske. Den sittende regjeringen har gang på gang sviktet den maritime næringen gjennom dårlig politisk håndverk. Grunnrenteskatten på havbruk ble innført med tilbakevirkende kraft. Etter havbruksforliket ser vi fremdeles ikke tegn til at bestillinger skal leveres til Stortinget, og signalene fra regjeringen er at det fortsatt blir uforutsigbart for havbruksnæringen i to–fire år. I januar 2026 sendte regjeringen på høring forslag til endringer i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, som Maritimt Forum og næringen selv advarte om at ville øke risikoen for utflagging og svekket norsk maritim beredskap. Det var et forslag som ville kastet norske sjøfolk på land. Det økte skattetrykket på privat, norsk eierskap gjør det mindre attraktivt å eie rederier og maritime bedrifter fra Norge. Utenlandske eiere slipper denne skatten, noe som gir norske eiere en konkurranseulempe, og vil føre til at kapital og hovedkontorer over tid flyttes ut av landet. Selv om FrP støtter teknologiutvikling, er vi sterkt kritisk til de overilte, særnorske miljø- og klimakravene som tres nedover hodet på næringen. FrP mener at det er markedet og næringen selv som vet best hvilken teknologi som fungerer. Regjeringen må slutte å komme med forhastede påbud, som strenge, særnorske miljøkrav, så lenge infrastrukturen, som landstrøm eller grønt drivstoff, ikke er på plass ennå. På denne måten bidrar regjeringen til at norske rederier taper oppdrag til utenlandske aktører, som ikke møter de samme kravene. Næringen frykter at for strenge krav svekker konkurransekraften til norske rederier sammenlignet med internasjonale aktører. Fremskrittspartiets maritime politikk setter næringens økonomiske overlevelsesevne og globale konkurransekraft først. Ved å kutte skatter, fjerne byråkrati og verne om nettolønnsordningen, vil vi sørge for at Norge forblir en ledende sjøfartsnasjon med private, norske eiere i ryggen. Stortinget må jobbe for bedre maritim politikk, ikke bare nye strategier. Det innebærer også å få stoppet og reversert flere av tiltakene regjeringen har fremmet de siste fem årene, som gjør grunnlaget for norsk skipsfart dårligere. Uten konkurransedyktige norskeide rederi vil det være usikkerhet for norske sjøfolk og hele den maritime klyngen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat