Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Noregs fiskeriavtalar for 2026 og fisket etter avtalane i 2024 og 2025 (Innst. 276 S (2025–2026), jf. Meld. St. 5 (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde ikke tenkt å ta ordet, men det kommer merkelig kritikk fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fordi FrP ikke ble med på merknader om EU og hvor vanskelig EU har vært i disse fiskeriforhandlingene. Det kan muligens være fordi de for en gangs skyld har stått imot EU og ikke solgt Norge bit for bit, som de gjør i mange andre saker. Det viser seg jo at vi faktisk har et bedre fiskerisamarbeid med Russland enn med Arbeiderpartiets foretrukne samarbeidspartner, EU, innenfor fiskeri. At flertallet «registrerer at EU i de senere års forhandlinger ved flere anledninger har inntatt posisjoner som utfordrer denne grunnleggende forutsetningen, og mener det er en uakseptabel tilnærming», forandrer ikke posisjonene til EU. Fiskeressursene i områdene under norsk jurisdiksjon, inkludert fiskevernsonen ved Svalbard, har Norge en klar og suveren rett til å forvalte. Den retten ligger fast. Det trenger man ikke å påpeke i merknadsform og skape uro rundt. Det er en soleklar rett som Norge har etter havretten, og den retten ligger fast.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat