Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Bengt Fasteraune
Bengt Fasteraune
Senterpartiet·Oppland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))

Innlegget

Saken om 2G-nettet har blitt løftet og debattert i flere runder i Stortinget. Det er en viktig sak, for den handler om den grunnleggende digitale infrastrukturen vår. Som saksordfører for denne saken vil jeg takke komiteen for godt samarbeid, og jeg går ut fra at representanter fra de andre partiene gjør rede for eget syn i sine innlegg. Senterpartiet mener at alle innbyggere har rett til en trygg hverdag uavhengig av hvor i landet man bor. Det har vært vår inngang til den problematikken som er løftet i representantforslaget. Utfasingen av 2G-nettet reiser en rekke, til dels alvorlige, spørsmål knyttet til hvordan denne overgangen skal gjøres på en trygg måte, som bl.a. å sikre beredskapen og ikke minst trafikksikkerheten. 2G-nettet ble innført på 1990-tallet. Når vi skal gjennomføre store endringer, slik som å stenge 2G-nettet, er det viktig at vi gjør det på en grundig måte, og at overgangen for brukerne blir god. Det skal vi ta oss tid til. Stengingen har allerede blitt utsatt én gang, så vi har allerede erkjent nødvendigheten av å ta den tiden som er nødvendig for å forsikre oss om gode overgangsordninger. Jeg er av den oppfatning at det kan komme fordeler på sikt når vi stenger 2G-nettet, f.eks. ved at frekvenser blir frigitt til bl.a. 4G- eller 5G-dekning. Det må ikke bli en internasjonal konkurranse om hvilket land som tidligst stenger ned eldre nett. Det har vi brent oss på før. Vi må gjøre dette fordi tilbudet skal bli bedre, ellers er det ingen vits i å gjøre det. De store aktørene har i stor grad allerede omstilt seg vekk fra 2G-nettet, samtidig har anslagsvis 700 000 biler i dag et automatisk nødmeldingssystem, eCall, som fungerer på 2G-nettet, noe som det i sin tid var lovpålagt å ha i alle biler. I tillegg er det anslått at over 100 000 trygghetsalarmer er basert på 2G-løsningen. Vi må ha en bekreftelse på omfanget av brukere og hvordan disse behovene blir ivaretatt. Dette må vi ha et svar på, og derfor støtter Senterpartiet de forslagene som handler om å få en god oversikt over hvor problemene ligger, og hvordan overgangen kan bli trygg og gi et bedre tilbud. Vi forventer også at statsråden som er ansvarlig for dette sørger for at denne overgangen ikke fører til svekket sikkerhet for innbyggere eller næringsliv som i dag bruker 2G-nettet. Senterpartiet fremmet et representantforslag tidligere, der vi mente at man bør sikre mobildekning langs alle offentlige veier på grunn av trafikksikkerheten. Det forslaget fikk vi dessverre ikke flertall for, men jeg mener likevel at de partiene som selv mener det er lengst fremme i skoa når det kommer til digitalisering, burde ha støttet vårt forslag. Jeg tar opp forslaget Senterpartiet er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat