Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Bengt Fasteraune
Bengt Fasteraune
Senterpartiet·Oppland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))

Innlegget

Mine betraktninger når det gjelder en utfasing av 2G-nettet, er litt de samme som da man innførte DAB-nettet. Det som er vår bekymring, er ikke nødvendigvis at dette skal bli problematisert, og at det blir så vanskelig fram mot 2027. Det som er vår bekymring, er at det er såpass mange sterke aktører i dette samfunnslivet som er bekymret, oppriktig bekymret. Det er ikke nødvendigvis fordi de har noen egeninteresser, økonomiske interesser eller noe som helst slikt. De er bekymret for om man er i stand til å gjennomføre dette på en god måte. Det er åpenbart at når man utfaser 2G-nettet, er kanskje den viktigste beredskapsmessige koblingen at man frigjør frekvenser. De som virkelig kan noe om dette, vet hva det betyr. Spesielt i den situasjonen vi er i i verden i dag, er det å frigjøre frekvenser også med tanke på beredskap, helt avgjørende. Det er en stor begrensning i samfunnet vårt. Å kalle dem som fortsatt har trygghetsalarmer, for somlekopper og si at man ikke følger med i timen og slike ting, hjelper ikke den brukeren som sitter i andre enden av den trygghetsalarmen. Det er klart at når vi innfører sånne systemer, er det regjeringen som har et ansvar for å forvisse seg om at både somlekopper, de som ikke er digitaliserte nok, og andre, henger med i svingene. Da tenker jeg at det er like viktig for regjeringen at de prater til de aktørene som prater med oss i disse sakene, for å forvisse dem om at man klarer å løse dette. Derfor stemmer Senterpartiet for de to forslagene, hvor vi ber om å få en oversikt, og hvor vi ber om å få en konsekvensutredning. Hvis svaret på det er at det allerede er gjort, er det greit nok, men da er det i hvert fall ikke kommunisert godt nok. Vi har behandlet denne 2G-nettsaken mange ganger på Stortinget, og hvis jeg skal være sikker på å kunne gå ut og forklare at jeg stemte for noe jeg har tro på at blir til det bedre, må man ha respekt for at det er noen som er oppe med fingeren. Man må sørge for at de svarene blir så gode, og – ikke minst, det som er viktigst – at gjennomføringen går problemfritt, og at man klarer å løse både sikkerhets- og beredskapsutfordringer også i framtiden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bengt Fasteraune (Senterpartiet) — Innlegg · 10. jun 2026 — OverStortinget