Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Lov om datadeling og dataforvaltning (dataforvaltningsloven) (Innst. 387 L (2025–2026), jf. Prop. 54 LS (2025–2026))
Innlegget
Data fra det offentlige er et fellesgode og bør etter Senterpartiet syn forvaltes på en slik måte at det styrker åpenheten, demokratisk kontroll, forskning og innovasjon – alt dette til samfunnets beste. Vi er særlig opptatt av at deling skal hjelpe norsk næringsliv og gi dem et konkurransefortrinn. Likevel er det åpenbart noen utfordringer. Kostnadsbildet ble godt berørt av representanten Wiborg i hans spørsmål. Jeg vil vinkle litt tilbake til at kommunene sitter og bruker data til mange sensitive saker, alt fra kart og delingssaker til viktig infrastruktur. Det er svært viktig beredskap at systemene som ligger bak, ivaretas på en god måte. Jeg er også enig i at kostnadene kan bli mindre for små kommuner gjennom den unntaksbestemmelsen, men samtidig er jeg opptatt av dette med beredskap. Kan statsråden redegjøre litt for sikkerhet og beredskap i den situasjonen vi er i i dag?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat