Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))
Innlegget
For mange høres dette kanskje ut som en teknisk diskusjon om mobilnett, men det handler egentlig om noe helt annet. Det handler om hva som skjer den dagen bilen havner i grøfta, ingen ser ulykken, og den automatiske nødmeldingen ikke lenger går gjennom. Når 2G-nettet stenges, kan om lag hver fjerde bil på norske veier miste sikkerhetsfunksjoner som er laget for å redde liv. Vi vet at denne teknologien bidrar til raskere varsling av nødetatene, vi vet at raskere hjelp redder liv, og de partiene som vanligvis sammen med oss er opptatt av nullvisjon i trafikken, er tydeligvis ikke opptatt av denne fjerdedelen av biler som går på norske veier. Vi vet også at dette er ekstra viktig i et land som Norge, med store avstander og mange veier med lite trafikk. Likevel er regjeringen villig til å gå videre med utfasing før det er dokumentert at fullgode alternativer faktisk er på plass. Det er det Fremskrittspartiet reagerer på. Vi ber ikke om noe dramatisk. Vi ber om at samfunnskritiske tjenester skal være erstattet før nettet stenges. Vi ber om at nettet beholdes til 2030 dersom løsningene ikke finnes. Vi ber om en grundig konsekvensutredning, og vi ber om en samlet oversikt over hva som faktisk blir berørt. Det som overrasker meg mest, er ikke at regjeringen mener at dette er forsvarlig. Det som overrasker meg, er at flertallet ikke engang vil støtte forslag om å dokumentere at dette er forsvarlig. Hvis regjeringen har rett, burde det være enkelt å støtte våre forslag, men flertallet velger å stemme dem ned. Det sender et merkelig signal når man er villig til å ta risikoen først og innhente kunnskapen etterpå. Fremskrittspartiet ber ikke Stortinget om å stoppe teknologiutviklingen. Vi ber bare om én ting: at det nye virker før det gamle slås av. For de aller fleste nordmenn høres det ut som sunn fornuft. Med det tar jeg opp forslaget Fremskrittspartiet har alene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat