Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))
Innlegget
Et argument vi ofte hører når politikken ikke fungerer, er at alle visste at det kom. At noe har vært varslet lenge, gjør det ikke automatisk forsvarlig. Alle visste også at det ville komme et tidspunkt der 2G-nettet skulle fases ut, men alle visste ikke at opptil 700 000 biler kunne miste et lovpålagt sikkerhetssystem uten at erstatningsløsninger var klare. Mener statsråden virkelig at det er forsvarlig å stenge 2G-nettet, når inntil 700 000 biler kan miste et automatisk nødmeldingssystem som kan bidra til raskere nødhjelp og færre drepte i trafikken?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat