Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden sier at hun tror det finnes noen få løsninger. Utfordringen er at det er ganske dyre løsninger, som regjeringen mener det er greit at bilistene skal ta regningen for. Så hører jeg argumentet om at dette har ingen effekt. Men det er jo litt spesielt at både organisasjoner som Trygg Trafikk, bilbransjen og andre sier at dette har en effekt og har konsekvenser. Jeg synes dette er et viktig perspektiv å ha med seg. Spesielt som leder av transportkomiteen og som opptatt av både trafikksikkerhet, veier og samferdsel mener jeg det er viktig at man også har med seg dette. Det vil få konsekvenser for ca. 700 000 biler, og disse bilene er faktisk kjøpt med et sikkerhetssystem som er lovpålagt, som altså er pålagt fra myndighetenes side. I alle disse bilene var dette et system man var pålagt å ha. Produsentene har levert bilene etter det regelverket som man har blitt pålagt av myndighetene, og myndighetene har akseptert teknologien. Og nå skal altså folk, som sagt, risikere å sitte igjen med regningen fordi infrastrukturen stenges før løsningen er på plass. Jeg og Fremskrittspartiet mener at dette ikke er rimelig. Det hadde vært noe helt annet hvis man hadde hatt løsninger på plass allerede i dag, hvis man kunne sørget for at det fantes enkle løsninger som kunne implementeres i bilen uten store kostnader, men det gjør det ikke. Så er jeg ikke veldig overrasket over at MDG og Langballe Dalins forslag som alltid handler om at man skal ha lavere fartsgrenser og andre tiltak som egentlig bare er et middel i MDGs kamp mot bilen og den styggedommen som bilen er for mange i MDG. Det overrasker meg ikke at representanten ikke er mer opptatt av bilistene og konsekvensene for alle de 700 000 bilene som dette kan få store konsekvenser for. Selv om jeg hører både statsråden og andre, så er det laget rapporter som sier at dette har konsekvenser med tanke på å redusere dødsulykkene og antallet hardt skadde i trafikken. Med de tallene vi har sett i år og i fjor, hvor det er en ny utvikling når det gjelder ulykker, hvor det går opp, så er det åpenbart at dette ikke er bra. Fremskrittspartiet er ikke for at det bare skal være tut og kjør, vi er for at vi skal ha riktig fartsgrense på riktig vei, og så skal folk følge de fartsgrensene, men Langballe Dalin og MDGs forslag føyer seg bare inn i rekken i MDGs kamp mot bilistene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat