Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))
Innlegget
Dette handler ikke om nostalgi for gammel teknologi, det handler om trygghet – om bilen som selv varsler nødetatene når ulykken er ute, om trygghetsalarmen til en eldre person som bor alene, om alarmsystemer, heiser, vann, avløp, skred og flom. Alt dette kan bli berørt når 2G-nettet slukkes. Fremskrittspartiet er ikke imot ny teknologi, tvert imot, men vi er imot at staten lar kritiske sikkerhetssystemer falle mellom to stoler. 2G-nettet er planlagt slukket ved årsskiftet 2027/2028. Det kan bety at inntil 700 000 biler i Norge mister fungerende eCall, altså de automatiske nødanropene. Dette er ikke ekstrautstyr for moro skyld. Det er lovpålagte sikkerhetssystemer innført for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. I distriktene, der avstandene er store og minuttene teller, kan dette være forskjellen mellom liv og død. DSB har vist til at eCall kan korte ned responstiden betydelig. TØI har vist til at automatisk nødmelding kan redusere tallet på dødsulykker. Da holder det ikke å si at dette har vært varslet lenge. For folk flest hjelper det lite at problemet er varslet, hvis løsningen fortsatt ikke finnes der ute. Bilbransjen peker på at ettermarkedsløsningene først kan komme rundt 2029–2030. Da får vi et tidsmessig gap, et sikkerhetsgap, et beredskapsgap, et gap der staten vet at systemene kan slutte å virke, men likevel lar slukkingen gå sin gang. Dette mener Fremskrittspartiet er uansvarlig. Det er derfor vi foreslår at 2G-nettet ikke fases ut før samfunnskritiske og sikkerhetskritiske tjenester er dokumentert erstattet med fullgode og tilgjengelige løsninger. Vi mener også at 2G-nettet må opprettholdes til minst 31. desember 2030, eller til det finnes reelle løsninger for bilparken og andre berørte områder. Ja, teknologi skal moderniseres, men beredskap skal ikke moderniseres ved at en skrur av sikkerheten og først og fremst håper at løsningen kommer etterpå. Det er helt feil rekkefølge. Da blir det også underlig når vi hører statsråden innrømme fra talerstolen at eCall, og dermed 2G-nettet, kan redde liv, men allikevel velger flertallet å se bort fra at det kan redde liv, og viderefører en slukking som Fremskrittspartiet mener er uansvarlig.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat