Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Siren Julianne Jensen om å etablere et skulpturmuseum i Nasjonalgalleriet (Innst. 335 S (2025–2026), jf. Dokument 8:270 S (2025–2026))

Innlegget

Som tidligere medlem av kulturkomiteen har jeg vært med på å diskutere Nasjonalgalleriet mange ganger. Det er et faktum i denne saken at Nasjonalgalleriet står tomt – at vi ikke har klart å finne ut hva vi skal bruke det til, er ikke første gang verken Stortinget eller vi som er opptatt av framtiden for galleriet, diskuterer. Det er et faktum at denne regjeringen har klart å bruke seks år på å ikke komme noen vei. Som Oslo-representant er jeg også ganske lei meg for at det som er et praktfullt bygg, står tomt og ikke er tilgjengelig for offentligheten. Med unntak av enkeltarrangementer og enkeltutleie har man ikke noen plan for hvordan man varig skal sikre at dette bygget er åpent for allmennheten, som Venstre ganske klart mener det burde være. Vi vil takke forslagsstilleren for å sette Nasjonalgalleriet på agendaen i stortingssalen. Selv om vi ikke støtter selve forslaget fra MDG, støtter vi intensjonen om å få framdrift i saken. Så vil jeg bare påpeke at det er riktig at Nasjonalgalleriet har vært brukt til nettopp skulpturer, og at det er riktig å referere til det som historisk bruk. Men det var ikke opprinnelig planlagt som et glyptotek, selv om det var avstøpninger som var en viktig del av utstillingen helt fra starten av. Så har jeg nevnt det, siden det påstås i innstillingen. Uavhengig av den historiske bruken, er det framtidig historie som bør være avgjørende, og vi trenger en løsning for galleriet. Det var en løsning som var ferdig utredet, ferdig planlagt og egentlig klar for å finansieres, der staten i samarbeid med en ekstern partner skulle få i gang en bruk som sikret offentlig tilgang. Det første som skjedde, var at tidligere statsråd Anette Trettebergstuen skrinla hele den planen for så å utsette hele prosessen med å få noe inn i Nasjonalgalleriet, fordi man i prosessen med Nationaltheatret holdt Nasjonalgalleriet som et gissel. Det har ført til at vi seks år senere ikke har kommet noen vei. Mens taksameteret fortsetter å gå, et taksametertall som i 2023, ifølge statsråden som er her i dag, viste 5,4 mill. kr – det er så mange 2023-kroner vi bruker i året på å la Nasjonalgalleriet stå tomt – håper jeg at vi nå faktisk klarer å få en framdrift, og at vi klarer å sørge for å åpne øynene våre litt og se på de studiene vi faktisk har, og ikke sette i gang omfattende nye prosesser. Jeg tar opp Venstres forslaget i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat