Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 10. jun 2026

Mudassar Kapur
Mudassar Kapur
Høyre·Oslo

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Lov om datadeling og dataforvaltning (dataforvaltningsloven) (Innst. 387 L (2025–2026), jf. Prop. 54 LS (2025–2026))

Innlegget

Vi er vel alle enige om at det sjelden er noe poeng i å betale to ganger for samme øvelse, særlig når det gjelder produksjon av data. Sånn sett er det egentlig litt logisk at dersom det er noe data det offentlige har produsert på fellesskapets regning, kan det også tilgjengeliggjøres for andre, slik at man slipper å ta oppstartskostnaden på nytt. Det vil jo gjøre at når kostnadene går ned, kan konsumentoverskuddet gå opp, så vi håper at dette også vil komme forbrukerne til gode. Mitt spørsmål er rundt det samme: Hvordan vil statsråden sørge for at offentlige data blir raskt og enkelt tilgjengelig for f.eks. næringslivet?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Mudassar Kapur (Høyre) — Replikk · 10. jun 2026 — OverStortinget