Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 10. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Noregs fiskeriavtalar for 2026 og fisket etter avtalane i 2024 og 2025 (Innst. 276 S (2025–2026), jf. Meld. St. 5 (2025–2026))
Innlegget
Det er riktig at arbeidet fortsetter, og det har hele tiden vært et utgangspunkt at man skal få på plass en helhetlig avtale hvor også EU og Grønland er en del. Realistisk sett var det ikke mulighet til å få på plass en avtale med alle parter i starten. Derfor har vi firepartsavtalen, og i den avtalen bidrar man til å redusere fiskepresset betydelig, jf. det representanten også sa fra talerstolen. Jeg har bare lyst til å si at før man fikk på plass en firepartsavtale, fisket man 118 pst. av totalkvoten. Nå er vi nede på 107,5 pst. Det er fortsatt over vitenskapelige råd, men det er en betydelig reduksjon av fiskepresset. Fra 2025 til 2026 har man også redusert det totale presset med 48 pst. Så i mangel av å få på plass en helhetlig avtale mente vi at det var et riktig steg på veien å få på plass en firepartsavtale som tok ned det totale fiskepresset.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat