Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Erling Sande og Bent-Joacim Bentzen om videreføring av Innovasjon Norges desentraliserte struktur (Innst. 424 S (2025–2026), jf. Dokument 8:267 S (2025–2026))

Innlegget

Innovasjon Norge er et sentralt virkemiddel for staten og fylkeskommunene for å realisere verdiskapende næringsutvikling i hele landet. De har et mandat som skal bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst, økt eksport for konkurransedyktige norske bedrifter og ikke minst utvikling i distriktene. Dette mandatet ligger fast. I årets budsjett var det et flertall på Stortinget for å redusere tilskuddet til Innovasjon Norge som følge av andre prioriteringer. Dette er en krevende omstillingsprosess for organisasjonen, og de har selv estimert at de må legge ned over 100 årsverk. Det er forståelig at så store innsparinger ikke kan tas utelukkende i administrasjonen, og det er positivt at en større del tas i stabsfunksjoner enn i de kundeorienterte delene av organisasjonen. Men når 10 pst. av de ansatte må gå, er det uunngåelig at dette får strukturelle konsekvenser. Alle som har vært gjennom slike omstillinger, vet at dette er svært tøffe og krevende prosesser. Senterpartiet var selv med på kuttene i Innovasjon Norges budsjetter i inneværende statsbudsjett, og de hadde også dette som selvstendige forslag i egne alternative budsjetter. Jeg mener man må evne å ta konsekvensen av egne handlinger. Vi er opptatt av at Innovasjon Norge skal være desentralisert, tett på næringslivet og organisert sånn at hele landet har gode forutsetninger for vekst og innovasjon. Samtidig må styret få ansvar for å vurdere organisasjonen helhetlig og fatte de nødvendige beslutningene innenfor det mandatet som de har fått. Jeg har lyst å legge til at jeg er glad for at næringsministeren har satt i gang en helhetlig gjennomgang av virkemiddelapparatet for å sikre at offentlige midler blir brukt på best mulig måte. Vi må fortsette å jobbe for å gjøre statens verktøykasse enklere, mer målrettet, sånn at bedriftene faktisk finner fram til de relevante ordningene. Jeg vil understreke at regjeringen aldri har hatt som mål å svekke det desentraliserte tilbudet. Jeg mener at det ikke bare er god distriktspolitikk å ha fysisk distriktsrepresentasjon, men også god næringspolitikk, for store deler av verdiskapingen skjer utenfor de store byene. Nå trenger regjeringen og Innovasjon Norge ro til å gjennomføre nødvendige endringer, og derfor kan vi ikke støttet Senterpartiet i denne saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat