Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Inge Lien, Geir Pollestad og Siv Sætran om kompensasjonsordning for bedrifter utan høve til omstilling (Innst. 405 S (2025–2026), jf. Dokument 8:198 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil begynne med å takke komiteen for et godt samarbeid også i denne saken. Det vi diskuterer i dag, er om vi skal innføre en kompensasjonsordning for CO2-avgift for bedrifter som ikke har reell mulighet til å omstille seg bort fra fossile energikilder, eller der dette blir veldig dyrt. Forslagsstillerne peker på utfordringer knyttet til manglende tilgang på alternative energikilder, herunder nettkapasitet, eller at omstillingen vil bli for kostbar. Arbeiderpartiet vil i denne saken understreke at CO2-avgiften er et av de viktigste og mest langsiktige virkemidlene i norsk klimapolitikk. Avgiften bygger på prinsippet om at forurenser betaler, og er et sentralt verktøy for å redusere utslipp, stimulere til teknologisk utvikling og legge til rette for omstilling i næringslivet. Denne politikken er forankret i et bredt flertall i Stortinget og gir forutsigbare rammer for næringslivet over tid. Samtidig erkjenner Arbeiderpartiet at omstillingen kan være krevende for enkelte virksomheter. I deler av landet er det i dag utfordringer knyttet til nettkapasitet, og for noen bedrifter er alternative løsninger enten ikke tilgjengelige eller fortsatt for kostbare. Dette er reelle utfordringer som vi må ta på alvor. Arbeiderpartiet mener likevel at en generell kompensasjonsordning for CO2-avgiften for virksomheter med begrensede omstillingsmuligheter ikke er riktig virkemiddel. En slik ordning vil kunne svekke insentivene til utslippsreduksjoner og undergrave hovedformålet med avgiften. Risikoen er at nødvendige omstillinger utsettes, og at utviklingen av nye løsninger bremses. I stedet mener Arbeiderpartiet det er viktig å videreføre en aktiv nærings- og klimapolitikk som kombinerer tydelige og forutsigbare rammebetingelser med målrettede tiltak. Regjeringen arbeider allerede med å styrke energiinfrastrukturen og legge til rette for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet. Videre bidrar virkemiddelapparatet, bl.a. gjennom Enova, til å redusere risiko og kostnader i tidlige faser av teknologiutvikling og omstilling. Arbeiderpartiet vil understreke at statens rolle ikke er å overta den økonomiske risikoen som ligger i næringsvirksomhet. Permanente kompensasjonsordninger kan svekke omstillingstakten og gjøre det vanskeligere å nå de klimamålene Stortinget har sluttet seg til. På denne bakgrunn støtter ikke Arbeiderpartiet forslaget om en generell kompensasjonsordning for CO2-avgiften og viser til at regjeringen allerede fører en politikk som både tar hensyn til næringslivets utfordringer og sikrer nødvendig framdrift i klimaarbeidet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat