Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))
Innlegget
Digitaliseringen av samfunnet gir oss store muligheter. Nye teknologier gir bedre tjenester, mer effektiv ressursbruk og økt verdiskaping. Samtidig må vi selvfølgelig sørge for at overgangen til ny teknologi skjer på en måte som ivaretar samfunnssikkerheten og tryggheten til innbyggerne. Utfasingen av 2G-nettet er en utvikling som i utgangspunktet er både naturlig og nødvendig. Teknologien er gammel, kapasiteten begrenset, og ressursene må etter hvert flyttes over til moderne 4G- og 5G-nett. Høyre mener derfor at målet ikke må være å bevare 2G-nettet på ubestemt tid. Jeg vil også minne om at Stortinget i 2024 valgte å utsette slukkingen av 2G-nettet fra 2025 til 2027. De to årene må vi forvente at bransjen har brukt godt. Samtidig er det vår oppgave å sikre at overgangen skjer på en forsvarlig måte. Det er reist legitime spørsmål om hvilke konsekvenser utfasingen kan få for samfunnskritiske funksjoner. Særlig gjelder dette bilers automatiske nødmeldingssystemer, som i dag er avhengig av 2G-teknologi i en del av bilparken. Når teknologi som har betydning for liv, helse og beredskap fases ut, må selvfølgelig myndighetene ha et godt kunnskapsgrunnlag og en klar plan for hvordan risiko skal håndteres, men løsningen på denne utfordringen er ikke å tvinge teleselskapene til å holde kunstig liv i et utdatert, kostbart og sårbart 2G-nett helt fram til 2030. Å tvinge fram en utsettelse av slukkingen vil ha en betydelig pris for samfunnet. 2G-teknologien er gammel. Den er mindre energieffektiv, den er mer sårbar for feil, og den mangler den moderne krypteringen og sikkerheten som 4G og 5G tilbyr. I en tid der det digitale trusselbildet mot Norge er skjerpet, må vi prioritere sikkerhet og robusthet. Å drifte parallelle, utdaterte nettverk vil kreve store ressurser. Disse ressursene bør vi heller bruke på å styrke mobildekningen og bygge ut et raskt og sikkert 5G-nett i hele landet, også langs våre veier. Norge er et av verdens mest digitaliserte land fordi vi tør å ta skrittet inn i framtiden. Vi kan ikke stanse eller utsette den teknologiske utviklingen hver gang en overgang krever omstilling. Høyre mener veien videre er å fullføre overgangen til mer robuste 4G- og 5G-nettverk, framfor å tviholde på gårsdagens teknologi. For Høyre handler dette om å finne den riktige balansen mellom modernisering og sikkerhet. Målet må være en trygg og forutsigbar overgang til ny teknologi – ikke å bevare gårsdagens løsninger, men å sikre morgendagens beredskap. Da å si at det betyr at Høyre kaster nullvisjonen over bord, vil jeg si er en fullstendig skivebom.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat