Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 10. jun 2026

Tage Pettersen
Tage Pettersen
Høyre·Østfold

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Rune Midtun, Bård Hoksrud og Dagfinn Henrik Olsen om ivaretakelse av 2G-nettet (Innst. 402 S (2025–2026), jf. Dokument 8:231 S (2025–2026))

Innlegget

I luften ligger Norges usynlige digitale motorvei, kan vi si – frekvenser. Frekvenser er ikke en uendelig ressurs, men et knapphetsgode som vi må forvalte på en best mulig måte. Ved eventuell videreføring av 2G-nettet vil gammel teknologi ta verdifull plass på den usynlige digitale motorveien, en plass som kunne vært brukt til andre samfunnsnyttige og samfunnskritiske formål. Blant annet skal det nasjonale nødnettet baseres på 5G, og framtidens løsninger i både næringsliv og offentlig sektor baserer seg på ny teknologi som er særlig viktig for utviklingen av norsk beredskap. Da er det interessant å spørre statsråden hvordan hun vurderer kapasiteten nettopp på denne digitale motorveien eller disse frekvensene. Hvordan skal statsråden sikre at vi har nødvendig kapasitet til både næringslivets behov og ikke minst til å styrke beredskapen, sett i lys av denne 2G-diskusjonen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat