Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Trond Giske
Trond Giske
Arbeiderpartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra næringskomiteen om Noregs fiskeriavtalar for 2026 og fisket etter avtalane i 2024 og 2025 (Innst. 276 S (2025–2026), jf. Meld. St. 5 (2025–2026))

Innlegget

Først en takk til saksordføreren for godt arbeid – for ryddig og kunnskapsrik ledelse av denne saken, som har endt opp med en enstemmig komité. Ikke minst også takk for at han uttaler navnet Giske riktig – det er også veldig godt. Sammenligningen med øya synes jeg egentlig passer godt. Giske er en liten øy, 2,5 kvadratkilometer – beskjeden og gjør ikke så mye ut av seg, akkurat som undertegnede. Det er to kommentarer jeg vil knytte til disse merknadene. Det ene er ros til regjeringen for at man midt oppe i en internasjonal vanskelig situasjon opprettholder en dialog med Russland rundt god forvaltning av våre fiskeriressurser. Det er ikke ukontroversielt, men helt nødvendig for at vi skal ivareta våre interesser, men også fiskebestandene. Vi vet fra andre steder i verden hvor dette har gått dårligere, også for så vidt i Europa, at man har mistet store bestander og dermed skapt dårligere grunnlag for verdiskaping på lengre sikt. Det er utfordrende, som komiteen også skriver, men helt nødvendig at regjeringen opprettholder de samtalene og de enighetene. Det andre er, som også saksordføreren var inne på, en merknad om å understreke Norges rett til å forvalte fiskeressursene i egne områder, og at EUs posisjoner er utfordrende. Jeg er overrasket over at ikke FrP er med på de merknadene. Det er mulig å være med på de merknadene uavhengig av hva man mener om EU-medlemskap. MDG, som jo for tiden markerer seg som et meget EU-ivrig parti, er med på de merknadene. Det kunne Høyre og FrP vært også. Høyre er vel kanskje vel så ivrig på EU, og det sitter kanskje langt inne å si noe kritisk om denne fantastiske organisasjonen og deres fiskeriforvaltning, men jeg er svært overrasket over at FrP ikke er tydelig på norsk selvråderett og norsk forvaltning over fiskeriressursene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat