Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 10. jun 2026

Une Bastholm
Une Bastholm
Miljøpartiet De Grønne·Akershus

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harry Valderhaug, Ida Lindtveit Røse og Jorunn Gleditsch Lossius om helhetlige næringspolitiske rammer for ideelle gjenbruksaktører (Innst. 435 S (2025–2026), jf. Dokument 8:215 S (2025–2026))

Innlegget

Une Bastholm (MDG) [13:11:06] (ordfører for saken): Først takk til KrFs representanter, som har fremmet et godt representantforslag, og til komiteen for samarbeidet om saken. Det er et representantforslag om å etablere et mer helhetlig næringspolitisk rammeverk for ideelle gjenbruksaktører, som i dag skiller seg ut i sin forretningsmodell. De havner litt mellom stoler, og derfor må de også ofte konkurrere på urimelige vilkår, selv om dette er aktører som har stor verdi for samfunnet sosialt, økonomisk og miljømessig. Ideelle gjenbruksaktører driver med reell næringsvirksomhet basert på donerte varer. De reinvesterer typisk overskuddet i samfunnsnyttige formål og tiltak som binder oss sammen som samfunn, inkluderer og motiverer, f.eks. i samarbeid med myndigheter og andre aktører innen arbeidsformidling, rus og kriminalomsorg. Mange av disse aktørene driver med arbeidstrening og annet inkluderingsarbeid som avlaster velferdssystemet og gir folk verdighet, fellesskap og mening. I EU-sammenheng omtales dette som sosial, økonomisk aktivitet. Representantforslaget tar opp at i motsetning til våre naboland mangler Norge i dag en næringskategori og et rammeverk som anerkjenner denne sektoren som noe eget. I høringen ble også behovet for tydeligere rammebetingelser støttet av Omatt – bransjeforeningen for ideelle gjenbruksaktører – Abelia og Sirk Norge. Det er ingen forslag som har fått flertall i komiteens innstilling, men det er to mindretallsforslag med ganske mange partier bak om henholdsvis å etablere et helhetlig næringspolitisk rammeverk for ideelle og kommersielle og offentlige gjenbruksaktører, og om å etablere en nasjonal standard for samhandling mellom ideelle gjenbruksaktører og arbeids- og velferdsforvaltningen med sikte på forutsigbare avtaler. Jeg vil, som representant for Miljøpartiet De Grønne, også si at jeg er veldig glad for at vi parallelt med at næringskomiteen har behandlet denne saken, som parti har kjempet i forhandlinger om revidert nasjonalbudsjett for å styrke norske gjenbruksaktører og få til mer sirkularitet, særlig innen tekstil, men egentlig alle type varer. Her har vi fått på plass nye flertall. Budsjettenigheten som vedtas om en liten uke, innebærer en hel pakke for å gjenbruke mer, hindre overforbruk, styrke forbrukerrettigheter og få til mer sirkulært næringsliv. Blant annet skal det nå utredes nettopp hvordan omsetning av brukte varer kan fritas for merverdiavgift. Det skal også vurderes ulike virkemidler for å redusere mengden tekstilavfall i Norge, herunder en tekstilavgift. Det blir også fremmet forslag til virkemidler som kan stimulere til mer reparasjon, f.eks. en tilskuddsordning for reparatørbedrifter, og vi skal få en Temu-toll. Jeg tar opp forslagene som Miljøpartiet De Grønne er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat