Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed, Harry Valderhaug og Ida Lindtveit Røse om en langtidsplan for effektiv norsk bistand (Innst. 381 S (2025–2026), jf. Dokument 8:168 S (2025–2026))
Innlegget
Når det gjelder folkelig oppslutning til norsk bistand, tenker jeg at det først og fremst er vårt ansvar. Vi som forvalter bistandspengene, må sørge for at bistanden er så god, så effektiv og gir så gode resultater at den fortsetter å ha stor oppslutning i befolkningen. Jeg har mye mer tillit til norsk sivilsamfunn enn det jeg synes kommer fram i spørsmålet her, for det høres ut som at dersom andre også får søke, er det ingen norske som kommer til å få penger, fordi de ikke er gode nok. Tvert imot vet vi at veldig mange av de største og beste bistandsorganisasjonene i verden er norske. Norsk Folkehjelp og Flyktninghjelpen er to eksempler på organisasjoner som er mye mer kjent utenfor landets grenser enn det de faktisk er hjemme i Norge. Jeg kommer til å gå igjennom dette og se på ulike forslag, og vil gjerne bruke tid på å diskutere dette. Norsk sivilsamfunn er kjempegode på bakken der ute, men målet skal selvfølgelig være hva de får til på bakken, ikke hva som skjer her hjemme i Norge. Det er det opp til oss politikere å sørge for.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat