Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed, Harry Valderhaug og Ida Lindtveit Røse om en langtidsplan for effektiv norsk bistand (Innst. 381 S (2025–2026), jf. Dokument 8:168 S (2025–2026))
Innlegget
Hovedgrepet som Sending-utvalget foreslo, var å doble norsk bistand. Det er en veldig enkel måte å løse alle problemer på, å si at vi bare skal bruke dobbelt så mye. Det tror jeg ikke det er oppslutning for, og det er det ikke rom for på våre budsjetter. Jeg synes at Sending-utvalget drar opp mange gode dilemmaer, og jeg tror at vi som har vært opptatt av norsk bistand, har vært litt for opptatt av å pakke alt inn i de samme målene. Jeg tror vi skal være tydeligere på at noen ting er viktig for de humanitære grunnene, noe er viktig for langsiktige utviklingshensyn, og andre ting er viktige for de globale fellesgodene, f.eks. innenfor klima og helse. Nå kom det f.eks. en påplussing i budsjettet. Så jeg vil gratulere representanten Hermstad med et viktig gjennomslag. Jeg synes det var bra at det kom i RNB. Men det er jo ikke penger som når de aller fattigste. Klimainvesteringsfondet, som vi skal diskutere etterpå, er heller ikke penger som når de aller fattigste. Jeg mener at dette belyser noen av de dilemmaene vi står i, og jeg ønsker at vi skal ha en mer åpen og ærlig diskusjon om det. Det håper jeg å få til gjennom stortingsmeldingen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat