Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed, Harry Valderhaug og Ida Lindtveit Røse om en langtidsplan for effektiv norsk bistand (Innst. 381 S (2025–2026), jf. Dokument 8:168 S (2025–2026))
Innlegget
Ja, det er helt riktig at i regjeringens forslag til RNB ble det gjort en omprioritering på bistandsbudsjettet på 1 pst. – innenfor 57 mrd. kr, eller hva budsjettet er på, var det 1 pst. som ble flyttet på i en omprioritering. Det er ikke penger til Norge, med penger til flyktninger, først og fremst flere ukrainere som har kommet til Norge. Det er ikke regelverket som Norge har funnet på, det er det internasjonale regelverket når det gjelder hva som regnes som bistand. Det er selvfølgelig lov til å jobbe for et større bistandsbudsjett, men dette er det som regnes som bistand. Så er spørsmålet: Hva ville vi gjort hvis det hadde vært motsatt, hvis det hadde kommet færre flyktninger? Igjen: Det er det opp til Stortinget å bestemme, men svaret på det er egentlig ja. I desember i fjor visste vi at det kom til å komme færre flyktninger til Norge i 2025 enn det som var anslått, og da brukte vi de pengene til Palestina gjennom nysalderingen. Der fikk vi et forlik sammen med bl.a. Miljøpartiet De Grønne.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat