Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed, Harry Valderhaug og Ida Lindtveit Røse om en langtidsplan for effektiv norsk bistand (Innst. 381 S (2025–2026), jf. Dokument 8:168 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg har to kommentarer til slutt. Det ene gjelder det som er kommet opp om resultater. Jeg er helt enig i at vi trenger mye mer diskusjon om resultatene av norsk bistand. Det må jo være hele formålet vårt, og at noe har gode resultater, er ikke i seg selv et argument for bistand. Spørsmålet er om de er gode nok. Med så mye mindre penger internasjonalt må vi sørge for at bistanden når fram på den beste og mest effektive måten. Så er det ikke to streker under svaret med tanke på hva det betyr, for det er ikke sånn at du kan lage et regneark for hva som er god bistand. Derfor er dette noe jeg ønsker å bruke tid på å diskutere. Jeg er også helt enig i det som har kommet opp, om at det har vært for lite oppmerksomhet om å få resultatene ut til offentligheten. Daværende utviklingsminister Nikolai Astrup la fram denne resultatportalen, som gjennom to–tre år med den borgerlige regjeringen nesten ikke fikk lagt inn noen resultater. Så har den ligget helt på is, før vi nå har gjort et intensivt arbeid, og i løpet av neste år vil det komme nærmere 500 nye resultater. Jeg synes også det er påfallende med Fremskrittspartiet, som er det partiet som sier at vi ikke skal diskutere prosenter, men innhold, at det eneste Fremskrittspartiet snakker om, er at de skal kutte. Det er jo ikke ett parti som er mer opptatt av prosenter enn det Fremskrittspartiet er, og i debatter om hva som er god bistand, er Fremskrittspartiet nesten alltid fraværende. Det er vanskelig å få Fremskrittspartiet inn i debatter om dette. Det er også veldig ulogisk, det Sylvi Listhaug presenterte av den nye utenrikspolitikken sin denne uken, at hun skal gå bort fra målet om 1 pst. og erstatte det med 0,7. Da var det plutselig helt greit å ha et prosentmål. Jeg mener det viser at Fremskrittspartiet bare er på jakt etter å gjøre store kutt til verdens fattigste. De vil da gå inn i en rekke ledet an av president Trump. Jeg tror vi alle sammen er enige om at verden har blitt mer utrygg også for land som Norge med de store bistandskuttene som nå gjennomføres. Jeg er glad for at stortingsflertallet i denne perioden ikke kommer til å følge den politikken, for en mer utrygg verden der ute gir også mer utrygghet for Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat