Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Samtykke til inngåing av avtale mellom regjeringa i Kongeriket Noreg og regjeringa i Folkerepublikken Kina om leige av tomt til Den kongelege norske ambassaden i Kina (Innst. 359 S (2025–2026), jf. Prop. 90 S (2025–2026))
Innlegget
Abid Raja (V) [10:21:46] (ordfører for saken): Norge har siden 1967 hatt en vederlagsfri festeavtale for tomten til ambassadeanlegget i Beijing, og denne avtalen utløper i desember 2027. Kinesiske myndigheter har tilbudt Norge en ny festeavtale. Den nye festeavtalen får virkning fra 1. desember 2027 og gjelder for en periode på 70 år med en samlet festeavgift på om lag [10:24:04]355 mill. kr. Beløpet skal betales som et engangsbeløp i 2027. Dette vil sikre Norge en tomt for ambassadeanlegget i Beijing i 70 år. Etter kinesisk krav vil avtalen inngås som en folkerettslig bindende avtale mellom statene. Eiendomsretten til tomten vil etter kinesisk lovgivning tilhøre folkerepublikken Kina, mens bygninger oppført på tomten med norske midler tilhører Norge i leieperioden. En enstemmig komité understreker at en stabil tilstedeværelse i Beijing er viktig for Norges diplomatiske og økonomiske forbindelser med Kina, og at en langsiktig festeavtale gir nødvendig forutsigbarhet for driften av ambassadeanlegget. Med det viser jeg til komiteens enstemmige merknader, og at vi enstemmig innstiller på at Stortinget samtykker i inngåelse av nevnte avtale mellom regjeringen i kongeriket Norge og regjeringen i folkerepublikken Kina.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat