Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 11. jun 2026

Arild Hermstad
Arild Hermstad
Miljøpartiet De Grønne·Oslo

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kari Sofie Bjørnsen, Nikolai Astrup og Aleksander Stokkebø om å omprioritere til mer kostnadseffektive og lønnsomme klimainvesteringer (Innst. 398 S (2025–2026), jf. Dokument 8:271 S (2025–2026))

Innlegget

Det er sant at dette er en sjablongmessig regel. Det har en kort historikk, sier statsråden, men samtidig lurer jeg litt på når vi får en lang nok historikk til at man kan begynne å vurdere å endre på det. Ja, det blir like mye penger, men vi har også en diskusjon når man forhandler om budsjett, om noe som heter over og under strek. Hvis beløpet som brukes over strek, går ned, ja, så kan man også sette av mer penger under strek. Det betyr at hvis man gjør noe med denne prosentsatsen, som i dag er 25, vil det bli mer penger som kan gå til å investere i klimaprosjekter i sør. Så spørsmålet er egentlig: Er statsråden enig med meg i at det vil bli enklere å oppfylle målet om en opptrapping dersom man også gjør noe med prosentsatsen på hvor mye som må settes av til risikokapital?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat