Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kari Sofie Bjørnsen, Nikolai Astrup og Aleksander Stokkebø om å omprioritere til mer kostnadseffektive og lønnsomme klimainvesteringer (Innst. 398 S (2025–2026), jf. Dokument 8:271 S (2025–2026))
Innlegget
For å dra dette litt videre så kommer jo hele klimakonvensjonen og alt som skjer rundt klimaforhandlingene hvert eneste år, med store forpliktelser til de rike landene. Man skal sette av penger til både investeringer og også fond for å sørge for klimatilpasning. Jeg tror at mange av oss som har fulgt med på dette lenge, og det vet jeg at også statsråden har gjort i minst 20 år på klimaet, tenker at de forpliktelsene man blir enige om under klimakonvensjonen, kommer i tillegg til bistand, at det er noe vi faktisk må gjøre, uavhengig av at vi også har forpliktelser til å drive med bistand. Mitt spørsmål er rett og slett, når vi ser at stadig mindre av bistandsmidlene går til det: Er det da sånn at statsråden kommer til å vurdere å utelate f.eks. klimainvesteringsfondet i beregningen av budsjettandelen som går til bistand?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat