Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Bengt Fasteraune og Bent-Joacim Bentzen om et gratis og likeverdig kremasjonstilbud (Innst. 334 S (2025–2026), jf. Dokument 8:209 S (2025–2026))
Innlegget
Bente Estil (A) [13:48:00] (komiteens leder og ordfører for saken): Vi behandler nå Representantforslag 209 S for 2025–2026, fra Senterpartiet, om et gratis og likeverdig kremasjonstilbud. Først vil jeg takke komiteen for samarbeidet. Saken har vært på skriftlig høring, og det ble gitt tre høringsinnspill. Statsråd Lene Vågslid har gitt et utfyllende svar til komiteen. Komiteen viser i sin merknad til at organiseringen av kremasjonstilbudet er under utredning, og at det fra regjeringen tas sikte på å få sendt ut et høringsnotat. Det er behov for en gjennomgang av kremasjonstilbudet, og det begrunnes i flere faktorer: demografi, beredskap og at flere velger kremasjon. Komiteen viser også til at kremasjonsavgiften er en kommunal avgift som er hjemlet i lov. Flertallet i komiteen viser også til at private, kommersielle selskaper etter dagens gravplasslov ikke kan drive krematorier. Tilrådingen fra komiteens flertall, bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og KrF, er at representantforslaget ikke vedtas. Det foreligger også flere mindretallsforslag, som vil bli tatt opp av de respektive partiene. Jeg går da over til Arbeiderpartiets tilnærming til saken. Dette er nok ikke en sak der det er riktig å holde et flammende innlegg. Jeg ser heller ikke for meg at debatten blir særlig livlig. Den kan nok heller bli gravalvorlig. Så skal jeg være forsiktig med å fyre opp under unødvendige motsetninger, for alle her er nok opptatt av at vi skal kunne få en verdig og lik behandling ved livets slutt. Vi kommer jo alle dit. Det er litt ulike måter å se på hvordan vi kan løse utfordringene vi har med at kremasjonstilbudet er under press. Arbeiderpartiet støtter statsrådens vurderinger om at kapasitet, organisering og beredskap må ses på langsiktig og innenfor dagens ansvarsdeling, og at det er kommunene som har hovedansvaret. Statlig styring av krematoriene er ingen løsning. Vi har sett at interkommunalt samarbeid gir gode løsninger, og dagens støtte til båretransport bidrar til likeverdig tilgang om man lever og bor et stykke unna nærmeste krematorium – man lever jo ikke lenger når man skal dit, da, for å si det sånn. Arbeiderpartiet mener at kremasjonsavgiften bør beholdes, av hensyn til stabil og forutsigbar kommunal finansiering, og at en eventuell fjerning krever full kompensasjon. Arbeiderpartiet er av samme oppfatning som statsråden og mener at dette forslaget ikke skal vedtas.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat