Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Benjamin Jakobsen
Benjamin Jakobsen
Arbeiderpartiet·Hordaland

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å avvikle anbudssystemet i institusjonsbarnevernet (Innst. 333 S (2025–2026), jf. Dokument 8:202 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg må si at jeg ble litt forundret over representanten Trøens innlegg i starten av denne debatten. I innlegget viser Trøen bl.a. til at det har foregått en ideologisk kamp mot private, som har kostet 500 mill. kr, uten å helt si hvor tallet er hentet fra. Det kunne være greit å vite. Høyre peker i merknadene sine også på at det har vært systematiske brudd på bistandsplikten. Vel, så langt i år har vi hatt ti brudd. Av dem går åtte på beredskapshjem. Jeg forstår at Høyre, i likhet med flere andre partier i opposisjon, har behov for å kritisere regjeringen, men det er en fordel om kritikken baserer seg på realitetene. Jeg vil også legge til at ethvert brudd på bistandsplikten er kjempealvorlig. Vi er ikke fornøyd før det tallet er på null. Vi har jobbet aktivt for å redusere bruddene, og det arbeidet har gitt resultater. Mellom 2024 og 2025 ble tallet på brudd redusert med to tredjedeler. Det er resultat av godt arbeid. Når vi jobber for å redusere bruken av anbud og enkeltkjøp, handler det ganske enkelt om å gi barn mer stabilitet og trygghet. Det er det som er det viktigste for Arbeiderpartiet i denne saken. Vi har ikke kastet oss på debatten om ideologi eller ikke. Det viktigste er at ungene får den hjelpen de trenger, når de trenger den, og at tilbudet er trygt, stabilt og holder skyhøy kvalitet. Det leverer vi på, og det skal vi fortsette å levere på hver eneste dag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat