Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tone Wilhelmsen Trøen, Haagen Poppe, Tage Pettersen og Mathias Willassen Hanssen om å løse fosterhjemskrisen (Innst. 331 S (2025–2026), jf. Dokument 8:242 S (2025–2026))
Innlegget
Fosterhjem er et tema som har vært grundig diskutert i familie- og kulturkomiteen de siste årene, og med god grunn – for når 336 barn står uten et fosterhjem, er det ikke bare et tall, det er 336 barn som venter på trygghet, tilhørighet og stabile voksne i livet sitt. Derfor er jeg glad for at Høyre har fremmet dette forslaget, og for at komiteen står samlet om flere viktige punkter. Den alvorlige situasjonen vi står i, skyldes først og fremst en mangel på fosterhjem. Det finnes ikke nok familier som kan ta på seg dette viktige samfunnsoppdraget. Dette er ikke et nytt problem. Det har bygget seg opp over mange år og med skiftende regjeringer. Jeg sier ikke dette for å fordele skyld, men for å understreke det som er en viktig realitet: Det finnes ingen kvikkfiks, og vi kan ikke vedta flere fosterhjem her i denne salen. Det som kreves, er langsiktig arbeid med rekruttering, oppfølging og bedre rammevilkår for fosterfamiliene. Derfor vedtok et bredt flertall på Stortinget fosterhjemsmeldingen i januar i fjor – en melding som fikk bred støtte, bl.a. fra Barneombudet og Norsk Fosterhjemsforening, og som pekte ut retningen for det videre arbeidet. Mange av tiltakene er allerede gjennomført, andre er fortsatt under arbeid. Selv om vi er enige om mye, er det flere ting ved Høyres forslag vi også er uenig i. Høyre foreslår bl.a. å innføre bistandsplikt for spesialiserte fosterhjem. Problemet er at det ikke skaper ett eneste nytt fosterhjem. Tvert imot har departementet utredet spørsmålet og konkludert med at en slik modell kan føre til økte kostnader, sterkere press i markedet og høyere priser fra private leverandører – uten at det øker kapasiteten. Resultatet kan bli at vi bruker mer penger uten at flere barn får et fosterhjem. Høyre legger også opp til en utvikling der fosterforeldre i større grad skal behandles som ordinære arbeidstakere. Fosterforeldre utfører et helt særegent samfunnsoppdrag som skiller seg fra et vanlig arbeidsforhold. Det reiser også en del praktiske og prinsipielle spørsmål. For Arbeiderpartiet har det vært viktig å styrke fosterforeldrenes økonomiske trygghet gjennom kompensasjon for tapt inntekt og pensjonsopptjening, uten å viske ut skillet mellom et fosterhjem og et ordinært ansettelsesforhold. Arbeiderpartiet mener at løsningen på denne alvorlige situasjonen ikke er å starte på nytt eller å snu opp ned på hele systemet, men å fullføre det arbeidet som Stortinget i fjor så klokt satte i gang med fosterhjemsmeldingen. Samtidig er vi åpne for å se på endringer og forbedringer. Derfor støtter vi flere punkter i dette forslaget. Jeg vil med det ta opp Arbeiderpartiets forslag i saken samt forslag nr. 16, fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat