Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Hashim Abdi
Hashim Abdi
Arbeiderpartiet·Østfold

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius, Jørgen H. Kristiansen og Harry Valderhaug om å innføre 13-årsgrense på kjøp av smarttelefon (Innst. 330 S (2025–2026), jf. Dokument 8:236 S (2025–2026))

Innlegget

Hashim Abdi (A) [16:09:26] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å si tusen takk til komiteen for det gode arbeidet. Takk også til forslagsstillerne. Forslagsstillerne tar opp en bekymring jeg tror veldig mange foreldre kjenner seg igjen i. Jeg tror mengden med høringssvar reflekterer det veldig godt. Barn og unge vokser opp i en digital hverdag som er helt annerledes enn den generasjonen før dem møtte. Mange møter skadelig innhold, et konstant press gjennom sosiale medier og teknologier som er utviklet for å holde dem fanget så lenge som mulig. Det er derfor bra at vi diskuterer hvordan vi kan beskytte barn bedre i den digitale hverdagen. Dette engasjementet tror jeg hele komiteen deler. Herfra vil jeg snakke på vegne av Arbeiderpartiet. Selv om problembeskrivelsen i dette forslaget er riktig, betyr ikke det at alle løsningene er gode. Forslaget vi behandler i dag, handler om å innføre en aldersgrense på 13 år for kjøp av smarttelefon. Problemet er at det i liten grad treffer de faktiske utfordringene folk møter. De færreste barn kjøper smarttelefonen sin selv. De får den av foreldrene sine. Derfor vil en aldersgrense for kjøp i praksis ha begrenset betydning for barns tilgang til smarttelefoner. Man risikerer å vedta et tiltak som høres ganske handlekraftig ut, men som i realiteten ikke løser et eneste problem. Spørsmålet er ikke først og fremst om et barn eier en telefon. Spørsmålet burde være hva som skjer på den telefonen, hva barnet møter når telefonen tas i bruk. Utfordringene handler om sosiale medier, om algoritmer og om servere som lager stadig mer innhold som gjør hverdagen til barn og unge vanskelig. Det handler om kommersielle interesser som konkurrerer om barns oppmerksomhet, og om funksjoner som er designet for å gjøre det vanskelig å legge fra seg telefonen. Det er der risikoen ligger og de utfordringene barn og unge føler på, og det er der vi må rette de politiske tiltakene. Derfor arbeider regjeringen med å innføre en aldersgrense for sosiale medier. Derfor foreslår regjeringen å heve aldersgrensen for samtykke til behandling av personopplysninger fra 13 år til 15 år. Derfor styrker vi barns personvern og setter tydelige grenser for teknologiselskapenes tilgang til barns data. Det er også verdt å merke seg at vi ser tegn til at holdningene er i endring. Flere foreldre velger å vente før de gir barna smarttelefon. Det tyder på at kunnskap, veiledning og mye av det regjeringen allerede har gjort, har funket. Nå jobber regjeringen for fullt med å innføre en aldersgrense på sosiale medier. Jeg tror det svarer bedre på de problemene forslagsstillerne beskriver.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat