Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius, Jørgen H. Kristiansen og Harry Valderhaug om å innføre 13-årsgrense på kjøp av smarttelefon (Innst. 330 S (2025–2026), jf. Dokument 8:236 S (2025–2026))
Innlegget
Barn i Norge får i dag smarttelefon tidligere enn i nesten noen andre land i Europa, og over 90 pst. av barn har egen mobil allerede når de er 9–10 år. For de fleste er dette en smarttelefon med full tilgang til internett og sosiale medier. Allerede på barneskolen er åtte av ti barn på sosiale plattformer, til tross for at aldersgrensen er 13 år. Samtidig forteller mange barn og unge selv at mobilen påvirker dem negativt gjennom press, sammenligning og uønsket innhold. KrF mener at vi må ta dette på alvor. Helsedirektoratet anbefaler å utsette barns møte med sosiale medier og understreker at barn under 13 år ikke har forutsetninger for å håndtere algoritmestyrt innhold, kommersielt press og konstante sammenligninger. Når vi vet dette, må vi også være villige til å handle. Jeg er enig i det som er sagt her – at dette i stor grad er foreldrestyrt – men dagens foreldre står i et betydelig krysspress. Når alle andre får smarttelefon tidlig, blir det vanskelig å sette grenser for egne barn. Mange foreldre opplever at de står alene i disse valgene, selv om de egentlig ønsker å vente. Det er derfor vi trenger politiske tiltak som støtter foreldre i å ta trygge og gode valg, og som bidrar til å redusere det sosiale presset i barnas hverdag. En 13 års aldersgrense for kjøp av smarttelefon er nettopp et sånt konkret og gjennomførbart tiltak. Det er viktig å understreke at dette ikke er et forbud mot bruk. Foreldre vil fortsatt kunne gi barna sine mobiltelefon uten internettilgang. Målet er ikke å stoppe teknologi, men å sikre at barn får tilgang til riktig teknologi til riktig tid. At ikke flere politiske partier deler dette målet og vil sette inn flere tiltak, undrer meg. Fagmiljøer, organisasjoner og foreldre peker i presis samme retning her: Barn er klare for teknologi, men ikke for alt det den digitale verden innebærer. Derfor trenger vi tydelige rammer som gir barn en tryggere start, og som gir familiene bedre handlingsrom. KrF mener Norge bør gå foran, ikke alltid avvente andre land og internasjonale prosesser eller legge ansvaret fullt og helt på foreldrene når vi vet at så mange føler seg maktesløse i møte med smarttelefonpresset og hvordan hele samfunnet rundt er rigget. Vi må ta ansvaret for å skape en oppvekst der barn får utvikle seg uten unødig press fra sosiale medier altfor tidlig. En nasjonal aldersgrense for kjøp av smarttelefon er sånn sett et viktig skritt i riktig retning. Jeg er enig i at det alene ikke vil løse problemene, men skal vi trygge barna våre på nett, vil det være summen av tiltak på dette området som vil utgjøre en forskjell. Som politikere må vi være villige til å gjøre alt vi kan for å gi barna våre en tryggere digital start.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat