Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 11. jun 2026

Jørgen H. Kristiansen
Jørgen H. Kristiansen
Kristelig Folkeparti·Aust-Agder

SakInnstilling fra finanskomiteen om Finansmarkedsmeldingen 2026 (Innst. 379 S (2025–2026), jf. Meld. St. 9 (2025–2026))

Innlegget

Jeg tar ordet når det gjelder sparebankmeldingen. Det er få saker jeg hatt så mange henvendelser på. Jeg tror jeg har hatt ti møter siden jeg kom inn her i oktober om den saken. Til alle har jeg sagt at de må vente – at jeg skjønner at den saken er viktig, både med kapitalregler og kundeutbytte og i det hele tatt, men at de må vente. Vi trodde lenge den skulle komme i mai – vi er allerede i juni nå. Selv om sparebankene selv er litt uenige, er alle enige om at de gjerne vil ha meldingen. Det har ligget lenge i skuffen hos Vedum, og nå ligger det også i skuffen til nåværende statsråd. Så mitt spørsmål er: Når kan Stortinget forvente å få sparebankmeldingen til behandling? Vil det være før jul, eller vil vi se 2027?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat