Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Kirsti Bergstø
Kirsti Bergstø
Sosialistisk Venstreparti·Akershus

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kari Sofie Bjørnsen, Nikolai Astrup og Aleksander Stokkebø om å omprioritere til mer kostnadseffektive og lønnsomme klimainvesteringer (Innst. 398 S (2025–2026), jf. Dokument 8:271 S (2025–2026))

Innlegget

I nyhetene advares vi mot å reise til Syden i sommer fordi det er varslet ekstrem varme. Klimaendringene er ikke lenger noe langt der fremme en eller annen gang, ekstremværet er her og nå, og det skyldes global oppvarming. Å stoppe klimagassutslippene er en av de største oppgavene i vår tid. For fem år siden samlet vi oss om opprettingen av et eget fond, som skal bidra til utbygging av fornybar energi i utviklingsland og mellominntektsland, slik at fossile brensler som kull på sikt kan fases ut. I 2022 ble Klimainvesteringsfondet opprettet, og gjennom fondet har Norge bistått med utbygging av solcelleanlegg i Indonesia og i Sør-Afrika og biogassanlegg i India, for å nevne noe. Fondet er ment å bidra med kapital inn i anlegg som vurderes som risikable investeringsprosjekter. Grunnet risiko for tap har det siden opprettelsen vært en tapsavsetning på 25 pst. til fondet. Så langt har de fleste prosjektene gått veldig bra, og i praksis har risikoen vist seg å være liten. SV er helt enig med forslagstillerne i at det er unødvendig å sette av så mye tapsavsetting hvert år. Det er penger som kunne ha kommet godt med i bistand, utvikling heller enn å stå urørt på bok i Norge. Fondet har virket noen år nå, og det er naturlig å evaluere behovet for tapsavsetting. Derfor mener vi MDGs forslag om å redusere tapsavsettingen er en moderat, klok og tidsriktig endring. Store mengder fornybar energi bygges ut i det globale sør, men det gjenstår mye før vi faktisk kan fase ut fossile energikilder. Utbyggingen av fornybar energi skjer der behovene også for strøm øker, og det er fortsatt mange mennesker som ikke har tilgang på energi og som trenger å bli koblet på nett og få strøm. At flertallet har samlet seg bak en gradvis opptrappingsplan for Klimainvesteringsfondet er positivt. Men for SV er det helt avgjørende at man tar ut Klimainvesteringsfondet fra bistandsbudsjettet før man driver og trapper voldsomt opp. Det trengs definitivt en opptrapping, men nå ser vi at det som er et globalt fellesgode i vår interesse, kutter utslipp. Det går på bekostning av utvikling og bistand til andre. – Med dette tar jeg opp forslagene SV har sammen med andre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat