Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringer i barnevernsloven (bedre beskyttelse av barn på institusjon) (Innst. 362 L (2025–2026), jf. Prop. 86 L (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil begynne med å lese opp et sitat fra innledningen i rapporten Hvis jeg var ditt barn: Om tvang i barneverninstitusjon. Jeg leser: «Tenk om en av oss var barnet ditt […] Foreldrene våre, tanter, besteforeldre eller onkler skulle gi trygghet. De skulle ha klemt oss og fortalt oss at de var glade i oss. De skulle ha vært stolte da vi sykla første gang uten støttehjul. De skulle ha trøstet oss på triste kvelder. I stedet lå de rusa på sofaen, kjeftet på oss, glemte å hente oss. De kunne slå oss, låse oss inne på rom eller forgripe seg på oss.» Hvis barn på institusjon rekrutteres til kriminalitet eller har utfordrende atferd, må vi spørre oss hvorfor. Løsningen er ikke at barn som har opplevd stor omsorgssvikt, skal sviktes på nytt av oss. Vi skylder å gi disse barna og kjærlighet og omsorg – og ikke låse dem inne eller gi dem opp. Disse barna er allerede blitt sviktet på det groveste. Dette er et valg mellom mer kontroll over barna eller mer omsorg, forebygging og rettssikkerhet. SV mener flertallet nå tar barnevernet i helt feil retning. Stortinget skal i dag vedta å utvide statens adgang til å gripe inn i hverdagen til barn som allerede er i en ekstremt sårbar situasjon, barn som er fratatt hjemmet sitt, og som er helt avhengige av oss, at vi som lovgiver utviser særlig varsomhet med maktmisbruk. La meg være tydelig: Barn i institusjon trenger trygghet, ikke flere fullmakter fra staten. Dette er våre barn. Det er vi som har sviktet når institusjonsbarnevernet står i en krise. Det vi ser i denne proposisjonen, er ikke enkeltstående justeringer; det er en samlet dreining. Flere høringsinstanser advarer mot at vi beveger oss mot et mer kontrollorientert institusjonsbarnevern – ikke fordi en bestemmelse alene avgjørende, men fordi summen av inngrep endrer hele balansen. SV mener det er et grunnleggende problem at flertallet ikke i tilstrekkelig grad tar innover seg den samlede belastningen dette kan gi for de barna det gjelder, og det er våre mest sårbare. Et sterkt barnevern er ikke et barnevern som stadig får flere hjemler til å gripe inn. Et sterkt barnevern er et barnevern som klarer å forebygge, bygge relasjoner og redusere behovet for tvang. Flertallet må ta innover seg hva vi faktisk gjør i dag. De utvider statens makt over noen av de mest sårbare barna i landet uten at vi kan vise til at rettssikkerheten styrkes tilsvarende.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat