Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jorunn Gleditsch Lossius, Jonas Andersen Sayed, Harry Valderhaug og Ida Lindtveit Røse om en langtidsplan for effektiv norsk bistand (Innst. 381 S (2025–2026), jf. Dokument 8:168 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil gjerne gi forslagsstillerne honnør for et forslag som vi i Høyre i stor grad kan si oss enig i. Høyre har samarbeidet godt med KrF i spørsmål om bistand og utviklingspolitikk, både i og utenfor regjering. Vi er helt enige i at det å prioritere utdanning er en helt grunnleggende forutsetning for at mennesker kan skape et godt liv for seg selv. Vi startet også arbeidet med en resultatportal sammen. Det å kunne gi skattebetalerne og beslutningstakerne bedre kunnskap om hva vi faktisk oppnår med norsk bistand, er viktig. Hva virker, og hva virker ikke? Også når det gjelder utdanningsbistand, er vi helt på linje, og vi merker etter hvert en ganske betydelig forskjell mellom de regjeringene vi har hatt. Støre-regjeringen har snart kuttet tre fjerdedeler av posten for utdanningsbistand sammenlignet med Solberg-regjeringens siste forslag. Det samme gjelder vektleggingen av nettopp dette med resultatorientert bistand. Det har jo vært interessant å se at resultatportalen i praksis har stått ubrukt veldig lenge. Det er veldig gledelig å se at den har våknet litt til live igjen i det siste, at det ser ut som noen har husket at den faktisk finnes og eksisterer, men det gjenstår likevel mye når det gjelder å kommunisere resultatene av norsk bistand og ikke minst gjøre endringer om resultatene faktisk ikke er gode nok. Men dette er noe av det jeg ser fram til å diskutere veldig godt og grundig når regjeringen legger fram sin varslede melding til Stortinget om utviklingspolitikken. Forrige gang Stortinget fikk en sånn melding, var vel i 2017, og hvis jeg ikke tar feil, har Støre-regjeringen holdt nøyaktig én utviklingspolitisk redegjørelse for Stortinget. Så det er på høy tid at vi i Stortinget får anledning til å drøfte dette grundig. Det er et politikkfelt hvor vi bruker over 50 mrd. kr i året, så det vil absolutt være på sin plass. Men nettopp fordi en sånn stortingsmelding er varslet, mener Høyre at det er litt prematurt å vedta en langtidsplan for norsk bistand nå. Det er veldig bra med denne diskusjonen og de forslagene som er kommet fra Kristelig Folkeparti, men jeg mener som sagt at konklusjonene bør trekkes i lys av stortingsmeldingen og debatten om den.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat