Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Remi Sølvberg
Remi Sølvberg
Rødt·Østfold

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å avvikle anbudssystemet i institusjonsbarnevernet (Innst. 333 S (2025–2026), jf. Dokument 8:202 S (2025–2026))

Innlegget

Det er fellesskapets ansvar å beskytte utsatte barn og sørge for at alle barn vokser opp i trygge omgivelser og får hjelp i tråd med sine behov. Barnevernet må styres etter barnekonvensjonens prinsipp om barnets beste, ikke etter markedsprinsipper. La meg sitere det Fellesorganisasjonen skriver i sitt høringssvar: «Barnets beste krever kontinuitet, stabilitet og fagutvikling, noe som er vanskelig å sikre gjennom kortsiktige kontrakter og markedslogikk. Omsorg for barn er et offentlig ansvar, og staten må ta en tydeligere rolle for å sikre kapasitet og styrke beredskapen. Ideelle aktører kan inngå som et supplement til den offentlige grunnkapasiteten i institusjonsbarnevernet gjennom langsiktige og forutsigbare avtaler, mens bruken av kommersielle aktører gjennom anbud og dyre enkeltkjøp må avvikles for å sikre kvalitet, kontinuitet og barnets beste. Barn skal ikke være gjenstand for konkurranseutsetting, og offentlige midler skal brukes til å styrke tjenestene. Det vil gi tryggere arbeidsplasser, bedre kompetanseutvikling og mindre turnover samtidig som det gir barn et mer stabilt omsorgstilbud. Det er på tide å legge en plan for hvordan man kan gå bort fra dagens bruk av anbud.» Jeg kunne ikke vært mer enig. Vi kan ikke la samfunnet overlate omsorgen for de mest sårbare barna og ungdommene til profittsøkende selskaper. Selv om jeg dessverre ikke er overrasket, er jeg skuffet over at vi ikke kan stå sammen om dette på venstresiden, mot et system som belønner profittsøkende selskaper på sårbare barns bekostning. Det er lett å kjøpe det markedet tilbyr, men da gir vi hensynet til kommersielle aktører og deres hovedmål – økonomisk fortjeneste – altfor stor vekt. Rødt mener at alle penger som blir bevilget til barnevernet, bør brukes på tjenestene og komme barna og ungdommene til gode. Lar man de økonomiske midlene som bevilges til barnevernstjenesten, overføres til noen få private på bekostning av våre mest sårbare barn, ivaretar man ikke det å la barnets beste være styrende. Det mener vi er uheldig når et godt barnevern skal utvikles.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat