Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Remi Sølvberg
Remi Sølvberg
Rødt·Østfold

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Bengt Fasteraune og Bent-Joacim Bentzen om et gratis og likeverdig kremasjonstilbud (Innst. 334 S (2025–2026), jf. Dokument 8:209 S (2025–2026))

Innlegget

Rødt deler også bekymringen for beredskap i gravferdssektoren. Flere velger kremasjon, og da må vi sikre tilstrekkelig kapasitet i årene som kommer. Samtidig må vi erkjenne at mange kommuner står i en svært krevende økonomisk situasjon, og derfor må nødvendige investeringer gjennomføres planmessig og med et godt samarbeid. Vi mener at ambisjonsnivået burde være høyere. Det er et spørsmål om likebehandling. Når mennesker står midt i sorg, bør ikke økonomi påvirke valget mellom kremasjon og kistegrav. På sikt mener vi også at både gravlegging og kremasjon bør være gratis. Vi er ikke der i dag. Jeg husker fra eget liv da faren min døde at moren min sa at når sorgen blir for stor, bare minn meg på alt papirarbeidet og alle regningene. Da blir jeg i hvert fall sint, og det er lettere å takle. – Gravferd er dyrt for mange også i dag. Jeg registrerer at Høyre og Fremskrittspartiet ønsker å åpne for private krematorier. For Rødt er det å gå i feil retning. Det virker som om høyresiden ser et marked hver gang det kommer en samfunnsoppgave. Jeg ønsker ikke konkurranse mellom krematorier, introduksjonstilbud og kanskje lojalitetsprogrammer. Kanskje det er å sette det litt på spissen, men det er allerede et marked der ute. La oss ikke tilføre mer til livets siste dager. Vi hadde denne debatten i Østfold. Vi hadde krematorier både i Moss og i Fredrikstad. De måtte stenge etter hvert, da var krematoriet i Sarpsborg igjen. De solgte tjenester til både Moss og Fredrikstad. Dermed kunne de tilby egne innbyggere gratis kremasjon, mens Moss og Fredrikstad fortsatte å betale. De fleste av oss tenker at når livet er over, er man ferdig med markedet. Jeg mener ikke at vi skal slippe markedet ytterligere til her. I disse forslagene som foreligger, mener vi at forslag nr. 8 har økonomiske konsekvenser, så derfor må vi gå imot. Vi ser intensjonen. Vi støtter forslag nr. 9.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat