Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Kjersti Toppe om å øke andelen institusjonsplasser i ideelle barnevernsinstitusjoner (Innst. 329 S (2025–2026), jf. Dokument 8:250 S (2025–2026))
Innlegget
Rødt har lenge gått foran i kampen for en profittfri velferd, og vi er derfor veldig glade for at Senterpartiet fremmer forslag om å øke andelen institusjonsplasser blant ideelle aktører. I dag overlates mye av omsorgen for de mest sårbare barna og ungdommene til kommersielle, profittmotiverte aktører. Disse selskapene skal jo hente ut profitt fra barnevernet til eierne sine, og det øker, mener vi, risikoen for at barn og ungdom ikke får det tilbudet de har krav på. Dette er våre barn, og fellesskapets penger bevilget til barnevern bør gå nettopp til disse barna, ikke fylle opp kontoene til velferdsprofitører som beriker seg på skattepengene våre. Det er dette høyresiden tar til orde for. Ulikhetene mellom private ideelle og private kommersielle aktører utgjør en vesensforskjell blant private tilbydere. For kommersielle aktører er den økonomiske fortjenesten hovedmålet ved å tilby tjenester i velferden. Kommersielle aktører kan være internasjonale selskaper eller store konserner som trekker milliarder av kroner ut av offentlig utdelte midler, ut av vår felles velferd, over til privat berikelse og internasjonale finansfond. I motsetning driver ideelle aktører nonprofit, altså uten fortjeneste. Ideelle virksomheter har, mener vi, bedre forutsetninger for å samarbeide med det offentlige gjennom langsiktige avtaler, og de har bedre forutsetninger for å gi barn i tjenesten vesentlig tverrfaglig og god hjelp. Når kommersielle aktører tvinger de ideelle til å operere på kommersielt markedsstyrte premisser, trues deres mulighet til å tilby gode barnevernstjenester. Det har vi sett mange ganger. Utviklingen av barnevernet må være basert på barnets beste, ikke på økonomiske motiver. Rødt vil ha velferdsprofitørene ut av barnevernet, og vi vil at anbudskonkurransen, som gir priskonkurranse, må byttes ut med et system som setter barnas behov i fokus og sikrer vilkårene for dem som gjør jobben for våre sårbare barn og unge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat