Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius, Jørgen H. Kristiansen og Harry Valderhaug om å innføre 13-årsgrense på kjøp av smarttelefon (Innst. 330 S (2025–2026), jf. Dokument 8:236 S (2025–2026))
Innlegget
Det er lett for Rødt å støtte dette forslaget. I Rødts arbeidsprogram har vi dette programfestet. Vi ønsker ikke at 13-åringer skal kjøpe mobiltelefoner. Samtidig er problemet så mye større, og det har vi snakket om her oppe. Vi trenger å skåne barna våre for skjermbruk. Vi trenger å skåne dem for de ødeleggende algoritmene som er der ute, og vi trenger å få på plass en aldersgrense for sosiale medier. Det håper jeg vi snart skal få gjort. Jeg har ikke kjøpt en mobiltelefon på det jeg kan huske. Jeg er snart 50 år, jeg har arvet telefoner. Min datter er åtte år, og hun har ikke telefon. Hun skal ikke få telefon, og jeg er veldig glad for at vi i hennes klasse har en enighet om at våre barn ikke skal ha telefon. Så kjenner jeg andre barn på andre skoler, i andre klasser, der det er sluppet opp, hvor det er mye vanskeligere å holde igjen. Jeg synes det er trist når jeg ser unge mennesker sitter sammen og er sosiale, men har ansiktet sitt ned i skjermen uten å være sammen. Så takk til forslagsstiller, jeg støtter intensjonen. Jeg tror det er mye vanskeligere, jeg tror det er mye større, men vi støtter det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat